کنکور انسانی یکی از پرطرفدارترین گروه های آزمایشی شرکت کننده در آزمون سراسری است که افراد علاقمند به رشته های علوم انسانی همچون روانشناسی، حقوق، علوم تربیتی و … را همواره به سوی خود فرا می خواند. این آزمون در مقایسه با سایر گروه های آزمایشی از تنوع بیشتری در دروس اختصاصی برخوردار است و شمار زیادی از داوطلبان علاقمند به شرکت در آزمون مربوط به این رشته هستند. اما در آغاز کار باید بدانیم که فرآیند برگزاری و جزئیات کنکور انسانی چگونه است و داوطلبان باید چه اطلاعاتی در رابطه با کنکور انسانی ۱۴۰۴ داشته باشند؟
طبق آمار اعلام شده توسط سازمان سنجش، در سال های اخیر تعداد داوطلبان این گروه آزمایشی به بیشتر از ۳۰۰ هزار نفر رسیده است که رقابت را میان این گروه آزمایشی ،کمی دشوارتر از چند سال قبل می کند.
بسیاری از دانش آموزان رشته انسانی، داوطلب شرکت در کنکور ۱۴۰۴ هستند و می بایست کلیت جامعی از فرآیند برگزاری، ثبت نام، مشاوره، برنامه ریزی و … برای این آزمون مهم داشته باشند. پس در این نوشته با ما همراه باشید تا هر آن چه که به آن نیاز دارید را به صورت کاملا ساده و دسته بندی شده خدمت شما داوطلبان گرامی کنکور انسانی ارائه دهیم.

فایل صوتی و ویدئویی کنکور انسانی ۱۴۰۴

کنکور انسانی 1404

تاریخ ثبت نام و زمان برگزاری کنکور انسانی ۱۴۰۴

ثبت نام کنکور سراسری در رشته انسانی، به صورت اینترنتی و صرفا از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور صورت می پذیرد. شما دانش آموزان برای ثبت نام در این آزمون، باید در مهلت مقرر شده از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور و به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام نمایید. از آنجایی که کنکور ۱۴۰۴ در دو نوبت برگزار می شود، ثبت نام آن هم در دو مرحله خواهد بود. یعنی داوطلبان برای شرکت در هر نوبت کنکور ( اردیبهشت و تیر) می بایست به صورت جداگانه ثبت نام کنند. تاریخ ثبت نام کنکور انسانی نیز همزمان با سایر رشته ها در دو نوبت، انجام خواهد شد.
بر اساس جدول اعلامی آزمون های سازمان سنجش تاریخ ثبت نام کنکور انسانی ۱۴۰۴ به شرح زیر است:
1- ثبت نام نوبت اول کنکور اواخر آبان ۱۴۰۳ انجام می شود که در اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ برگزار می شود.
2- ثبت نام نوبت دوم کنکور اواخر اسفند ۱۴۰۳ شروع شده و در اوایل تیر ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.
به طور کلی در نتیجه حدودا چهار الی پنج ماه قبل از برگزاری هر نوبت کنکور، ثبت نام آن نوبت شروع می شود و سازمان سنجش بازه زمانی مشخصی برای ثبت نام آن در نظر میگیرد.
اما اگر از ثبت نام در این تاریخ ها جا ماندید خیلی نگران نباشید، معمولا سازمان سنجش بازه های چند روزه دیگری را، برای افراد جامانده در کنکور برای شما معین می کند. البته توصیه می کنیم به هیچ عنوان ثبت نام خود را به تعویق نیاندازید.

منابع و ضرایب دروس کنکور انسانی ۱۴۰۴

از اولین گام ها برای شروع مطالعه کنکوری این است که بدانید قرار است چه چیزی را مطالعه کنید. یک دانش آموزان کنکوری در وهله اول باید بداند که از چه منابعی سوالات طراحی خواهند شد. در رابطه با منابع کنکور آگاهی از سال چاپ کتب درسی از اهمیت ویژه ای برخودار است چرا که مباحث درسی ممکن است در هر نوبت چاپ و در هر سال تحصیلی، دستخوش تغییراتی شوند. بنابراین آگاهی از منابع به روز و جدید یکی از ضرورت های اصلی برای مطالعه است.
در رشته انسانی فقط از دروس تخصصی سوال طرح می شود و مانند چند سال قبل نیست که دروس عمومی در تست زنی دانش آموز مهم و تاثیرگزار باشد. البته نمره دروس عمومی در امتحانات نهایی و در بحث تاثیر معدل جایگاه ویژه ای دارد و باید بسیار به آن توجه شود حتی بیش از کنکور.
دروس مشترک سال دهم، یازدهم و دوازدهم که منابع رسمی وزارتی رشته انسانی هستند به ترتیب زیر است:
ریاضی، علوم و فنون، جامعه شناسی، تاریخ، جغرافیا و عربی
از دهم انسانی نیز درس های: اقتصاد و منطق، از یازدهم درس های فلسفه و روانشناسی و از دوازدهم نیز درس فلسفه، از دروس تخصصی منابع کنکور انسانی هستند.
ضرایب دروس کنکور انسانی به ترتیب زیر می باشد:

  • ریاضی: ۶
  • اقتصاد: ۲
  • علوم و فنون: ۸
  • زبان عربی: ۵
  • تاریخ و جغرافیا: ۵
  • علوم اجتماعی: ۵
  • فلسفه و منطق: ۵
  • روانشناسی: ۲

آیا بنظر شما این منابع برای قبولی در کنکور انسانی ۱۴۰۴ کافی می باشد؟ سوالات کنکور که از کتاب درسی مطرح می شود پس چه نیاز به کتاب تست، dvd،کلاسی آنلاین و … است؟
بله، اگر کسی زمان و انرژی کافی برای استخراج نکات کلیدی و مفهومی درس های رشته انسانی را داشته باشد و از سال دهم شروع به این کار کرده باشد و از اقدام خورد بازخورد مثبت گرفته باشد روند صحیح و اصولی را در پیش گرفته است و خدشه ای به کار این دانش آموز با اراده و قوی وارد نیست اما اگر شما جزء این دسته از افراد نیستید باید سریعا با کمک یک مشاور باتجربه در رشته انسانی، اقدام به تهیه منابع کمک آموزشی کنید چرا که حداقل یکسال ممکن است پشت کنکور بمانید و چیزی که از دست می دهید به مراتب ارزشمندتر از هزینه ای است که برای تهیه بهترین منابع کنکور انسانی می کنید.

دفترچه سوالات و زمان پاسخگویی به کنکور انسانی ۱۴۰۴

تا سال های قبل فقط دو دفترچه در اختیار کلیه داوطلبان گروه آزمایشی قرار می گرفت که شامل دفترچه عمومی و اختصاصی بود. اما با تغییرات اعلام شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور انسانی ۱۴۰۴ شامل دو دفترچه است که در اختیار داوطلبان شرکت کننده قرار می گیرد و فقط شامل دروس اختصاصی این رشته است.
البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که داوطلبان گروه آزمایشی معارف اسلامی نیز می بایست در کنکور انسانی ثبت نام کنند اما دفترچه سومی با عنوان دفترچه اختصاصی گروه معارف اسلامی در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت که ماهیت سوالات آن متفاوت از گروه آزمایشی انسانی خواهد بود.
در کنکور انسانی، مهلت پاسخگویی به سوالات دفترچه یک: ۸۵ دقیقه و مهلت پاسخگویی به سوالات دفترچه دو: ۷۵ دقیقه می باشد. جزئیات دفترچه ها و تعداد سوالات به شرح زیر می باشد:

دفترچه شماره یک:

  • ریاضی: ۲۰ سوال
  • علوم و فنون: ۳۰ سوال
  • علوم اجتماعی: ۱۵ سوال
  • روانشناسی: ۱۵ سوال

دفترچه شماره دو:

  • عربی: ۲۰ سوال
  • تاریخ: ۱۳ سوال
  • جغرافیا: ۱۲ سوال
  • اقتصاد: ۱۵ سوال
  • فلسفه و منطق: ۲۰ سوال

دفترچه سوالات کنکور انسانی 1404:

تعداد سوال و زمان پاسخگویی به کنکور انسانی ۱۴۰۴

تعداد سوال و زمان پاسخگویی به کنکور انسانی ۱۴۰۴

بودجه بندی کنکور انسانی ۱۴۰۴

برای یک برنامه ریزی مدون و دقیق در رشته انسانی برای خود بهتر است اطلاعاتی از تعداد سوالات هر درس از کنکور یا بارم بندی امتحانات نهایی داشته باشید. این اطلاعات می تواند در زمان شما صرفه جویی کند و تمرکز شما بیشتر بر روی آن مطالب پر اهمیت باشد تا مطالب کمک اهمیت!!
البته بهتر است از مطالعه همه دروس غیر از حذفیات غافل نشوید و ابتدا حداقل یکبار تمام مطالب را مطالعه کنید چرا که هیچ‌ کس نمی تواند ذهنیت طراحان سوال را پیش بینی کند. تمامی بودجه بندی ارائه شده به صورت احتمالی هستند و نباید مبنای عمل اصلی شما در برنامه ریزی شما قرار بگیرند؛ بلکه به منظور آشنایی بیشتر با مباحث مهمتر و سوال خیز می توان از آن ها استفاده کرد. باید این نکته را در نظر داشت که هیچ چیز در بودجه بندی و تعداد سوالات هر مبحث، قطعی نیست.
برای مشاهده بودجه بندی احتمالی کنکور ۱۴۰۴ و افزایش شانس قبولی روی لینک زیر کلیک کنید.

بودجه بندی کنکور ۱۴۰۴ رشته انسانی

تاثیر معدل کنکور انسانی ۱۴۰۴

یکی از بزرگترین دغدغه های دانش آموزان رشته انسانی نحوه تاثیر معدل در کنکور سراسری است. با توجه اینکه دروس عمومی از کنکور حذف شده اند و تاثیر نمرات امتحانات نهایی نیز افزایش پیدا کرده است، آگاهی از جزئیات تاثیر معدل کنکور انسانی به یکی از چالش های اصلی دانش آموزان تبدیل شده است.
برای اولین بار میزان تاثیر معدل در سال ۱۴۰۴ به عدد باورنکردنی ۶۰ درصد رسیده است. این ۶۰ درصد از نمرات نهایی سال یازدهم و دوازدهم شما حساب می شود و ۴۰ درصد باقیمانده نیز از نمره کنکور شما محسوب می شود. بنابراین در سال ۱۴۰۴ صرفا نمرات امتحانات نهایی یازدهم و دوازدهم به طور قطعی و مستقیم در کنکور سراسری اعمال می شود. لذا افرادی که سابقه تحصیلی ندارد و یا به دنبال ایجاد و ترمیم سابقه تحصیلی هستند، می بایست این موضوع را در نظر داشته باشند که برای کنکور ۱۴۰۴ باید دروس سال یازدهم و دوازدهم را به صورت نهایی امتحان بدهند.

آخرین رتبه قبولی کنکور انسانی 1404

بسیاری از دانش آموزان در روزهای منتهی برگزاری کنکور به دنبال یافتن آخرین درصدهای لازم برای قبولی در رشته های پرطرفدار انسانی مانند روانشناسی، حقوق، حسابداری، علوم تربیتی و … هستند. به این دسته از دانش آموزان باید گفته هر ساله میزان سختی و دشواری سوالات کنکور سراسری متغیر است و همین امر موجب می شود که در دروس مختلف درصد ها و تراز های متفاوتی را در کارنامه دانش آموزان مشاهده کنیم. تمامی درصد ها و رتبه های اعلام شده نباید معیار خوبی برای شما به حساب بیابند چرا که عوامل مختلف مانند سهمیه، میزان پذیرش، درجه سختی سوالات و … در سال های مختلف متفاوت است و قطعیتی در آن وجود ندارد.

برنامه ریزی و مشاوره کنکور انسانی ۱۴۰۴

شاید به کار بردن واژه مظلوم برای داوطلبان رشته انسانی کمی عجیب باشد ولی واقعا در بین بیشتر موسسات کنکوری و مشاوران، کمترین توجه به رشته انسانی می شود.
متاسفانه این نگرش باعث ضربه خوردن دانش آموزان این رشته و سردرگمی آنها می شود. البته ماهیت این موضوع ریشه در عدم شناخت دقیق منابع رشته انسانی و شناخت مدرسان و مشاوران کنکور می باشد. دانش آموزان و داوطلبان رشته انسانی بسیار مستعد بوده و فقط کافیست یک راهنمایی صحیح برای: نحوه مطالعه، انتخاب منابع، نحوه برنامه ریزی، افزایش کیفیت و کمیت مطالعه، آموزش نکات تستی و تشریحی داشته باشند.
ما در کنکورسرا برنامه ریزی رایگان کنکور ۱۴۰۴ در رشته انسانی را برای دانش آموزان دوست داشتنی رشته انسانی به صورت رایگان تقدیم شما کرده ایم. این برنامه ریزی ها بسیار کمک حال شما خواهد بود. با انجام این برنامه و انتخاب منابع تست زنی مناسب می توانید هر روز پیشرفت تحصیلی خود را مشاهده کنید چرا که تمام دروس شما در برنامه ریزی بر اساس اهمیت و سختی آن درس چینش شده‌اند.

نقش مشاور در رشته انسانی چیست؟

قبل از انتخاب مشاور برای کنکور ۱۴۰۴ اول خصوصیات اخلاقی خود را خوب بشناسید و از خود سوال بپرسید که چرا باید مشاور بگیرم؟
ما انسان‌ ها بهتر از هر کسی خصوصیات اخلاقی خود را میدانیم. میدانیم که چقدر خودرای، تعامل پذیر، مستقل، وابسته و … هستیم. این مهمترین دلیل بکارگیری مشاور برای شما است.
دلیل دوم ما، باید بحث آموزشی و درسی باشد. چرا که یک شخصی که نیازی به مشاور را در خود نمی بیند از شخص دیگری حرف شنوی درسی ندارد.
البته در این مورد خود را اصلا خارج از توان تصور نکنید. اگر واقعا با کمک مشاور بهتر درس می خوانید نشان دهنده ضعف شما یا وابستگی شما نیست و قطعا هم بسیاری از افرادی که خود را بی نیاز از مشاور می دانند بیشتر از سایرین شکست می خورند چرا که کسی را ندارند که اشتباهات آن ها را گوشزد کند.

۵ ویژگی مهم مشاوران رشته انسانی

برای اینکه بتوانید مسیر پر چالش کنکور را به آسانی و با موفقیت طی کنید؛ نیاز به راهنمایی یک مشاور تحصیلی دارید. مشاوران تحصیلی مانند یک چراغ، راه را برای شما روشن می کند و اگر در این مسیر دچار چالشی بشوید آن را برای شما برطرف می کند. وقتی صحبت از مشاوره می شود فاکتور ها و استاندارد های مختلفی برای فرد مشاور در نظر گرفته می شود. مشاوران می بایست ویژگی های فردی و خصوصیات شخصیتی دانش آموزان را در نظر بگیرند و علم و دانش خود را در این حیطه به روز نگه دارند. مسیر حساس کنکور مستلزم بهره گیری از مشاوره خبره و با تجربه است بنابراین می توان 5 ویژگی بسیار مهم و اصلی مشاوران را به صورت زیر دسته بندی کرد. یک مشاور تحصیلی خوب باید این ویژگی ها را در بر داشته باشد و دلسوزانه و صبورانه دانش آموزان را راهنمایی نماید.

  1. برخورداری از علم و دانش کافی در حیطه فعالیت های مرتبط با مشاوره تحصیلی
  2. تسلط کافی بر مباحث کتاب درسی
  3. انجام برنامه ریزی متناسب با مباحث و منطبق با ویژگی های فردی دانش آموزان
  4. پیگیری منظم و جدی از روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
  5. ارائه نکات آموزشی و انگیزشی و کمک به رفع چالش های داوطلبان

منابع کمک درسی استاندارد برای قبولی در رشته انسانی

از عوامل بسیار مهمی که در رشته انسانی و به طور کلی در همه رشته ها حائز اهمیت است، آشنایی با انواع کتاب های کمک درسی و برخورداری از درسنامه قوی در همه دروس است. دانش آموزان باید منابع را بر حسب سطح تحصیلی خود انتخاب کنند و از تهیه منابعی که با ویژگی های آن ها و سطح تحصیل شان همخوانی ندارد پرهیز کنند. برخی از دانش آموزان این تصور را دارند که هرچه سطح یک کتاب یا یک منبع درسی، دشوار تر باشد به طور قطع شانس قبول آن ها را افزایش خواهد داد. در اینجا باید بگوییم که این تفکر، ایده ای منطقی به نظر نمی رسد و اشتباه است.
وقتی که دانش آموزی کتاب های کمک درسی و تست را به گونه ای انتخاب کند که فراتر از توانایی های او باشد، در حل سوالات و فهم مباحث دچار مشکل می شود و همین امر ناامیدی و سرخوردگی تحصیلی را برای او ایجاد می کند که عامل اصلی افت تحصیلی به شمار می رود. دانش آموزانی که پایه ضعیفی دارند باید از منابع و کتاب های استاندارد با سطح متوسط استفاده کنند و سپس به مرور زمان، سطح منابع خود را بالاتر بربند.
استفاده از کتاب های متنوع و زیاد نیز نوعی آفت تحصیلی به شمار می رود چرا که دانش آموزان را دچار سردرگمی و ابهام می کند. به جای این کار به دانش آموزان توصیه می شود که یکسری منبع کامل و استاندارد را انتخاب کنند و همان ها را به عنوان مرجع اصلی مطالعه کنند و در صورتی که کلیه مباحث مرتبط با آن را مطالعه کردند به سراغ کتاب های دیگر بروند.

راهکارهای شگفت انگیز برای قبولی در رشته انسانی

به طور کلی عوامل محیطی و فردی مختلفی در قبولی در آزمون سراسری دخیل هستند و همه این عوامل در کنار هم می توانند موفقیت در این مسیر پر پیچ و خم را فراهم آورند. مشاوران تحصیلی و افرادی که در این حیطه فعالیت می کنند، برخی راهکارها و تکنیک ها را برای قبولی در کنکور انسانی توصیه می کنند. مهمترین این راهکارها و عوامل به شرح زیر است:

  • مشخص کردن هدف به عنوان یکی از اولین اقدامات اساسی برای مطالعه کنکوری: هدف باید منطقی و منطبق با واقعیت ها باشد
  • برنامه ریزی کردن با توجه به هدف : برنامه ریزی باید متناسب با سطح تحصیلی و ویژگی های فردی دانش آموز باشد
  • پایبندی به برنامه ریزی: دانش آموزی موفق است که با پشتکار و جدیدت به برنامه ریزی مطالعاتی خود عمل کند و در این مسیر تداوم داشته باشد.
  • بهره بردن از راهنمایی های یک مشاور خبره و حرفه ای
  • آشنایی با سبک مطالعاتی هر درس و نحوه مطالعه دروس
  • برخورداری از منابع درسی و مطالعاتی استاندارد
  • تهیه کتب کمک درسی و در صورت لزوم مشاهده ویدیوهای آموزشی
  • شرکت در یک آزمون آزمایشی استاندارد به منظور سنجش سطح اطلاعات
  • تقویت اراده و پشتکار
  • و …

آزمون آنلاین کنکور انسانی

از آنجایی که داوطلبان رشته انسانی با چالش هایی برای مطالعه و برنامه ریزی مواجه هستند، توصیه ما این است که برای سنجش اطلاعات خود از آزمون های آنلاین استفاده کنند. ما در کنکورسرا، برای دسترسی بهتر داوطلبان، بخشی به نام آزمون های آنلاین را ایجاد کرده ایم که شامل سوالات استاندارد و کاربردی برای این رشته تحصیلی است. با استفاده از این آزمون ها می توانید میزان یادگیری خود را بسنجید و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید.
برای ورود دبه آزمون های آنلاین اینجا را کلیک کنید 👈 آزمون آنلاین کنکور انسانی

در صورت داشتن هر گونه پرسش در رابطه با دیگر جزئیات کنکور انسانی 1404 می توانید با شماره های ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰ و ۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰ تماس حاصل فرمایید و با مشاوره ما در ارتباط باشید.