در این مطلب صفر تا صد بهترین روش مطالعه زیست شناسی را بررسی خواهیم کرد و همه اطلاعات مربوط به این درس در کنکور سراسری و همچنین امتحانات نهایی را نیز تشریح خواهیم نمود. زیست شناسی مهمترین و سرنوشت ساز ترین درس گروه آزمایشی تجربی است. لذا آگاهی از یک روش مطالعه اصولی می تواند تضمین کننده موفقیت این دسته از داوطلبان باشد. با ما همراه باشد تا در این نوشته هر آنچه را که در مورد درس زیست شناسی به آن نیاز دارید؛ مطالعه کنید.

زیست کنکور

زیست شناسی یکی از دروس اختصاصی و بسیار مهم در آزمون سراسری است که تاثیر به سزایی را در رتبه و تراز نهایی داوطلب دارد. این درس دارای بخش های مختلفی نظیر زیست شناسی گیاهی ، زیست شناسی جانوری ، ژنتیک ، تولید مثل و … می باشد که برای موفق بودن در آن می بایست برنامه ریزی اصولی را در پیش گرفت و تمام مباحث آن ها را مطالعه کرد. مطالعه مسمتر و انجام برنامه ریزی مناسب ، همچنین اختصاص دادن زمان و انرژی کافی برای مطالعه درس زیست شناسی، می تواند کسب درصد بالا را در این درس را تضمین کند. به طور کلی مطالعه دقیق دروس اختصاصی همچون درس زیست شناسی و صرف زمان کافی برای فراگیری آن ها، می تواند نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری را بر بهبود رتبه نهایی داوطلبان در آزمون سراسری ایفا کند.
دفترچه شماره یک گروه علوم‌ تجربی شامل ۴۵ سوال زیست‌ شناسی است که داوطلبان باید در مدت‌ زمان ۴۵ دقیقه به سوالات طراحی‌ شده پاسخ دهند. بنابراین اولین درس و مهم ترین درسی که داوطلبان رشته تجربی می بایست با آن مواجه شوند؛ درس زیست شناسی است لذا کسب آمادگی لازم در این می تواند نقش به سزایی را در ادامه فرآیند کنکور داشته باشد.

زیست امتحانات نهایی

با توجه به نقش سوابق تحصیلی و افزایش تاثیر آن در کنکور سراسری، مطالعه تشریحی کتب درسی برای امتحانات نهایی نیز بسیار حائز اهمیت است. داوطلبان هر رشته و هر گروه آزمایشی باید در کنار مطالعه تستی و کسب آمادگی برای آزمون سراسری، مطالعه تشریحی دروس و کسب نمرات عالی در امتحانات نهایی را نیز جدی بگیرند.
در میان دروس اختصاصی، درس زیست شناسی با ضریب بالایی که دارد، می بایست در اولویت اول مطالعاتی قرار بگیرد و به طور جدی در برنامه ریزی روزانه داوطلبان جای گیرد. به منظور مطالعه درس زیست شناسی برای امتحانات نهایی، تسلط کافی بر کتاب درسی و حل سوالات سال های اخیر می تواند بسیار کمک کننده و جهت بخش باشد.

گام اول روش مطالعه زیست شناسی: یادگیری

اولین نکته در روش مطالعه درس زیست شناسی، مطالعه گام به گام کتاب درسی است. با توجه به حجم بالا و تاثیر قابل توجه این درس، اختصاص زمان و دقت کافی برای مطالعه آن بسیار حائز اهمیت است. داوطلبان باید هر فصل و هر گفتار را به دقت مطالعه کرده و به استخراج نکات آن بپردازند.
دومین نکته در روش مطالعه ی درس زیست شناسی آشنایی با ساختار کلی کتاب و یافتن نقاط ترکیبی آن با دیگر فصل ها و چه بسا کتب سال قبل یا بعد است . اینجا است که اهمیت ترکیبی خواندن درس زیست شناسی روشن می شود چرا که بسیاری از سوالات زیست شناسی کنکور به صورت ترکیبی طراحی می شوند.
در این مرحله می بایست خط به خط کتاب درسی شامل تمام قید ها و جدول ها، تمام نکات متن و شکل ها، تمام سوالات داخل کتاب و عنوان ها و … همگی به طور عمیق خوانده شوند و به صورت مفهومی یاد گرفته شوند.
کتاب درسی به عنوان مهمترین منبع دانش آموزان می بایست در اولویت مطالعاتی قرار بگیرد و به صورت مفهومی مطالعه گردد. اما دانش آموزان می توانند برای یادگیری بهتر، از یک درسنامه قوی و کامل که پوشش دهنده تمام نکات کتاب درسی باشد نیز کمک بگیرند یا از ویدیو های آموزشی برای اموزش های بیشتر استفاده کنند.
درسنامه ها یا جزوه ها معمولا حاوی نکاتی هستند که ممکن است از چشم شما دور مونده باشند پس توصیه می گردد که حتما برای یادگیری بهتر درس زیست، از جزوه های استاندارد بهره یگیرید .
در اینت مرحله می توانید تمام نکات جدید و ترکیبی که از درسنامه ها پیدا کرده اید را در حاشیه ی کتاب درسی حاشیه نویسی کنید تا در هنگام جمع بندی و مرور از آن ها بهره بگیرید.

گام سوم روش مطالعه زیست شناسی: تست های آموزشی و زمان دار

به طور کلی انواع تست هایی که داوطلبان در هنگام مطالعه دروس مختلف از آن ها بهره می برند دو نوع است : 1)تست های آموزشی 2)تست های زمان دار
تستهای آموزشی: تست هایی هستند که بدون در نظر گرفتن زمان پاسخ داده می شوند و بیانگر سطح مطالعاتی دانش آموزان است. هر چه داوطلب در اینگونه تست ها بهتر عمل کند، نشان دهنده این است که از یک درسنامه قوی بهره برده است و مطالب را به خوبی در خود درونی سازی کرده است و به شکل کاملا مفهومی آن ها را مطاله کرده است .
تست های زمان دار یا سنجشی: تست هایی هستند که مدیریت زمان زمان در آن حرف اول و اخر را میزند . این گونه تست ها بیانگر تسلط دانش آموز بر روی مطالب درسی، مهارت آن در تست زنی و سرعت عمل آن بر سر جلسه کنکور است. هر چه دانش آموز در اینگونه تست ها قویتر عمل کند، می تواند مدیریت زمان بهتری را در کنکور سراسری داشته باشد.
لذا توصیه می شود که در درس مهمی همچون زیست شناسی، تست های آموزشی و زمان دار را جدی بگیرید و به صورت روزانه هم به مطالعه این درس و هم به پاسخگویی به سوالات آن بپردازد و تست های آموزشی و زمان دار را در برنامه ریز مطالعاتی روزانه خود بگنجانید. چرا که هرچه بیشتر تست آموزشی و استاندارد را کار کنید با سلیقه طراح های سوال و بحث های تست خیز کتاب آشنا خواهید شد و بنابراین قادر خواهید بود که به سوالات بیشتری در سر جلسه کنکور پاسخ دهید.
در این مرحله می توانید در هنگام تست زنی، نکات مهم استخراج شده از تست ها را در حاشیه کتاب بنویسید و در هنگام مرور و جمع بندی از آن ها استفاده کنید. همچنین پاسخنامه ی سوالات نیز حاوی نکات خیلی مهم هستند که می تواند بسیار کمک کننده باشد.

گام چهارم روش مطالعه زیست شناسی: مرور

با توجه به حجم بالای درس زیست شناسی، نقاط مرور و جمع بندی یکی از مهمترین و حساس ترین دوران برای داوطلبان تلقی می شود. داوطلبان باید حجم بالایی از مطالب را در مدت زمان کم مرور و جمع بندی کنند. لذا در این درس توصیه می شود که جمع بندی و مرور روزانه را برنامه ریزی مطالعاتی خود یگنجانید و در پایان هر درس و هر گفتار نیز یک جمع بندی کلی داشته باشید . همچنین در پایان هر فصل زیست شناسی به صورت کاملا منسجم و دسته بندی شده به مرور مطالب پردازید و در نهایت در ایستگاه های جمع بندی (دی ماه، خرداد ماه و دوران طلایی نوروز) یک جمع بسیار منسجم و کلی از همه مباجثی که خوانده اید داشته باشید.

زیست کنکور آسان است

برای تسلط و تست زنی در درس زیست شناسی می توانید از منابع کنکور آسان است بهره ببرید . محصولات کنکور آسان است ، علاوه بر آموزش مباحث کنکوری ، تمامی نکات تست زنی را هم برای همه دروس ارائه می دهد. در این موسسه، تدریس درس زیست شناسی بر عهده اساتید زیر است که سابقه چندین سال تدریس این درس را در برنامه تلویزیونی مختلف دارند:

  • دکتر محمد عمارلو
  • دکتر مهدی شیخی
  • دکتر سید محمد حسینی نیا
  • دکتر عرفان پازوکی

جهت دریافت برنامه ریزی، مشاوره و منابع آموزشی تست زنی کنکور آسان است، لطفا با شماره 02155756500 یا 09121964690 در تماس باشید.
اینستاگرام