ارزیابی کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ + ویدئو

آنچه در ادامه میخوانید..

ضمن تبریک به شما برای دعوت به مصاحبه به شغل شریف معلمی، در این نوشته از کنکورسرا شما با مراحل مصاحبه و ارزیابی کنکور فرهنگیان آشنا خواهید شد. بهتر است افراد دعوت شده به مصاحبه، با شیوه جدید ارزیابی آموزش و پرورش برای شغل معلمی آشنا شوند.
آشنایی با فرایندهای مصاحبه و اقدامات لازم برای آن، شانس قبولی شما را به شدت افزایش خواهد داد.

ویدئو و صوت مراحل ارزیابی و مصاحبه کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳

ویدئو مراحل مصاحبه کنکور فرهنگیان

تعاریف مهم کانون ارزیابی (مصاحبه)

کانون ارزیابی: شامل چندین اتاق است که روند مصاحبه در آن انجام می پذیرد. کانون ارزیابی شامل بخش هایی مانند اتاق معارفه، اتاق بررسی مدارک، اتاق آزمون روانشناختی، اتاق بحث گروهی، اتاق ایفای نقش و … که معمولا برای هر نفر از 7 صبح تا 14 بعد از ظهر به طول می انجامد.

ارزیاب: فرد ارزیاب در واقع همان فرد مصاحبه کننده است. تا قبل از تغییر روند مصاحبه و ارزیابی، مصاحبه کننده سوالاتی را از مصاحبه شونده می پرسید و جواب آن را نیز دریافت می کرد. اما با تغییر نحوه مصاحبه، ارزیاب ها سوالات مشخص رو از فرد نمی پرسند؛ بلکه با مشاهده نحوه عملکرد فرد مصاحبه شونده به وی نمره و امتیازات لازم را می دهند.

سر ارزیاب: فردی است که بر نحوه عملکرد ارزیاب ها نظارت دارد، از سوی آموزش و پرورش تعیین می شود و نسبت به کلیه مراحل مصاحبه اشراف کامل دارد.

تسهیل گر: شخصی است که به عنوان راهنما عمل می کند و فرد مصاحبه شونده را در طی مراحل مصاحبه و ارزیابی راهنمایی می کند. به نوعی در نقش یک فرد کمک دهنده و تسهیل گر عمل می کند.

سناریو: قبل از ورود به اتاق ارزیابی، یک جزوه چند صفحه ای در اختیار افراد قرار داده می شوند که سناریو یا داستان ایفای یک نقش در آن نوشته شده است. فرد مصاحبه شونده می بایست این متن را به دقت مطالعه کند و طبق آن نقش مورد نظر آن را اجرا نماید.

شایستگی: به طور کلی در روند مصاحبه، مهارت های مختلف فرد و شایستگی وی در زمینه های مختلف سنجیده می شود. مثلا مهارت های ارتباطی، مسئولیت پذیری، رعایت ساحت ها، اخلاق و …
این شایستگی ها در یک جدول تنظیم شده اند و فرد باید بر طبق آن ها موارد خواسته شده را رعایت کند. در اتاق های مختلف ارزیابی، مهارت ها و شایستگی های خاصی از فرد مورد سنجش قرار می گیرد.

ابزارهای کانون ارزیابی: به عنوان مثال ابزار های تدریس، ابزار های فردی و تعاملی، ابزارهای ایفای نقش، ابزار های بحث گروهی و …

روند مصاحبه و گزینش داوطلبان کنکور فرهنگیان

پس از اعلام اسامی چند برابر ظرفیت داوطلبان کنکور فرهنگیان شما با معاینات پزشکی، گزینش حضوری و تحقیق محلی، و در آخر با ارزیابی طرف خواهید بود.
اقدامات فوق به ترتیب ذکر شده انجام می شود و ارزیابی که در این مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت آخرین روند مصاحبه شما می باشد.
شما داوطلب برای عبور از خان هفتم، (معمولا به ترتیب زیر) این اقدامات را باید در روز مصاحبه انجام دهید.

  1. شبیه سازی تدریس
  2. شبیه سازی ایفای نقش
  3. بحث گروهی

شبیه سازسی تدریس در ارزیابی

در شبیه سازی تدریس به شما وقت کافی برای طرح درس نویسی داده می شود. با توجه به قسمت مشخص شده برای تدریس، یک فرمت طرح درس به شما اختصاص پیدا میکند و با توجه به اطلاعات خواسته، شما باید با خطی خوش و خوانا اقدام به تکمیل طرح درس کنید.

در تدریس انجام یک سری شیوه‌ها توسط شما برای ارزیابی مهم می باشد:

تدریس با اشتیاق و بیان جملاتی که تاثیرگزاری بیشتری بر روی فرد داشته باشد
تقویت تفکر انتقادی در دانش آموز
سکوت اختیار کردن و مکث مناسب در موارد لزوم
ارزیابی مفاهیم با کاردستی و نقاشی
بازخوردهای مناسب به دانش آموز از تدریس
زمانبندی مناسب و واقع بینانه
بیان داستان و قصه مرتبط با درس
ارتباط چشمی و تغییر لحن صدا
استفاده از فناوری، فضای کلاس، تخته
طراحی هدفمند بازی و تشریح دقیق عناصر بازی
و….

روز ازریابی و شبیه سازی ایفای نقش

در شبیه سازی ایفای نقش یک سناریو به شما داده می شود. موضوع این سناریو متفاوت است ولی معمولا با محوریت والدین دانش آموز و معلم می باشد. مثلا شما در نقش معلم به ایفای نقش می پردازید و نقش مقابل شما که همان ارزیاب است نقش والدین را بر عهده دارد.

در نقش خود باید برخورد محترمانه ای با نقش مقابل داشته باشید.
رویکرد شما یک رویکرد دانش آموز محور و برای پیشرفت دانش آموز باشد نه انتقاد و تخریب و…
باید راه حل خلاقانه ارائه دهید و با استدلال و مستندات صحبت خود را بیان کنید
حتما با زبان بدن درستی با نقش مقابل صحبت کنید.
از بیان نظرات متخصص و استناد به صحبت های آنان در بیان نظرات استفاده کنید.
با ارائه راه‌حل و گزارش گیری و پیگیری مناسب از والدین انجام کاری را طلب کنید

با انجام کارهای فوق بسته به سناریو شما در شبیه سازی ایفای نقش، قطعا می توانید امتیازات مناسب این قسمت ارزیابی کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ را کسب کنید.

بنر جیبی تست

بحث گروهی ۴ نفره ارزیابی چطوره؟

در آخرین قسمت ارزیابی و مصاحبه کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ شما با سه داوطلب دیگر یک تیم ۴ نفره را تشکیل می دهید. این تیم چهار نفره بایدبا سناریو داده شده یک بحث گروهی داشته باشندو ارزیاب های شما نیز به این بحث گروهی نظارت دارند.

رعایت احترام و شان معلمی در بحث ها، مدیریت جلسه و هماهنگی زمان بین داوطلب ها، انتقادپذیری و مشارکت، ارائه راه‌حل، استدلال در صحبت و … امتیازات خاص خود را دارد که توسط ارزیاب ها به شما تخصیص داده می شود.

شانس قبولی در مصاحبه

برای اینکه شانس قبولی کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ را افزایش دهید بهتر است از همین حالا به فکر کار بر روی آمادگی ذهنی و روانی خود باشید که هرچقدر با‌صلابت تر و حرفه ای تر رفتار کنید رقبای ضعیف تر را از صحنه رقابت خارج می کنید و این یک رقابت سالم و حرفه ای می باشد.
کلید موفقیت شما در ارزیابی، حفظ اعتماد به نفس، آگاهی و احتیاط لازم در برخورد با سوالات مصاحبه‌گرها و ارزیاب‌ها می باشد.
بدنبال مسائل حاشیه‌ای مانند سهمیه و امتیاز دیگران و … نباشید و ذهن خود را صرفا متمرکز بر کار خود کنید.

زمان اعلام نتایج و قبولی داوطلبان کنکور فرهنگیان: جمع امتیازات شما در مصاحبه و نحوه انتخاب رشته در اواسط مردادماه و قبل از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری.

کنکور‌سرا برای شما افراد شایسته آرزوی موفقیت در مصاحبه و ارزیابی کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *