مشاوران کنکور آسان است در این مقاله بهترین روش مطالعه فیزیک را به شما آموزش می دهند. خواندن این متن از کنکور آسان است به شما کمک می کند تا یکبار برای همیشه با روش مطالعه فیزیک آشنایی پیدا کنید.
فیزیک یکی از دروس مشترک گروه آزمایشی ریاضی و تجربی است که چالش های زیادی را برای دانش آموزان به همراه دارد. اما آشنایی با نحوه مطالعه و تست زنی آن می تواند مسیر موفقیت در این درس را هموار تر کند. آمار ها نشان می دهد که اکثر داوطلبان آزمون سراسری عملکرد مطلوبی را در این درس نشان نمی دهند و این درس را یکی از دروس دشوار کنکور به حساب می آورند؛ لذا تلاش و برنامه ریزی مستمر برای مطالعه این درس، می تواند موجب پیشگامی داوطلبان در کنکور سراسری گردد البته با یک روش صحیح مطالعه.
بنابراین آگاهی از روش مطالعه فیزیک یکی از گام های اساسی است که می تواند داوطلبان را در کسب درصد و تراز عالی کمک کند و در نهایت داوطلب را به رتبه و رشته دلخواه خود برساند. روش مطالعه اصولی در کنار استفاده از بهترین منابع، مانند دی وی دی های موسسه کنکور آسان است، می‌ تواند موفقیت در این درس را برای داوطلبان به همراه آورد.
در ادامه مطلب، صفر تا صد جزئیات مربوط به روش مطالعه فیزیک را شرح خواهیم داد و هر آنچه را که برای درس فیزیک به آن نیاز دارید، بررسی خواهیم کرد.

فیزیک کنکور

فیزیک کنکور، میان گروه آزمایشی تجربی و ریاضی مشترک است البته در برخی مباحث یک سری تفاوت ها وجود دارد. درس فیزیک برای داوطلبان گروه ریاضی تخصصی تر بوده و دارای ضریب بالاتری نسبت به گروه آزمایشی تجربی است. به طور مثال برای داوطلبان ریاضی در سال دهم ، فصل هایی وجود دارد که صرفا برای دانش‌ آموزان این رشته طراحی شده است و در رشته تجربی مباحثی از ان وجود ندارد. در واقع داوطلبان کنکور ریاضی در پایه دهم، یک فصل بیشتر از داوطلبان کنکور تجربی دارند.
به طور کلی درس فیزیک برای داوطلبان ریاضی دشوارتر و تخصصی تر بوده و تلاش بیشتری را طلب می کند. از طرف دیگر یکی از دروس بسیار مهم و امتیاز آور گروه آزمایشی تجربی، درس فیزیک است بنابراین آگاهی از روش مطالعه فیزیک کنکور می تواند کمک به سزایی را به داوطلبان هر دو گروه آزمایشی نماید.

فیزیک کنکور تجربی

در حال حاضر این درس در کنکور تجربی، ضریب 7 را به خودش اختصاص می دهد که نشان دهنده اهمیت بالای این درس رتبه و تراز نهایی داوطلب است. داوطلبان کنکور تجربی به سوالات این درس در دفترچه دوم پاسخ خواهند داد که شامل 30 تست می باشد. مدت زمان پاسخگویی به تمام سوالات فیزیک کنکور تجربی، حدودا 40 دقیقه است، بنابراین داوطلبان قادر هستند که به طور میانگین، در مدت زمان 1.5 دقیقه (75 ثانیه) پاسخگوی هر سوال فیزیک باشند.
در کنکور تجربی، امتیاز هر تست صحیح در درس فیزیک، حدود 3.3 درصد است بنابراین داوطلبان کنکور تجربی تنها با پاسخ به 10 سوال (یک سوم سوالات فیزیک کنکور) می توانند درصدی حدود 33 درصد را کسب کنند.

فیزیک کنکور ریاضی

در کنکور ریاضی درس فیزیک، در دفترچه دوم قرار دارد و شامل 35 سوال فیزیک می باشد. مدت زمان پاسخگویی به تمام سوالات فیزیک کنکور ریاضی ، حدودا 45 دقیقه است، بنابراین داوطلبان قادر هستند که به طور میانگین، در مدت زمان 1.5 دقیقه (75 ثانیه) پاسخگوی هر سوال فیزیک باشند. این درس ضریب 9 را در کنکور ریاضی به خود اختصاص می دهد که بعد از درس ریاضی، بیشترین ضریب را در میان دروس اختصاصی کنکور ریاضی دارا است. درصد پاسخ گویی به هر سوال فیزیک در کنکور ریاضی حدود 2.2 درصد است، بنابراین می توان تنها با پاسخگویی به 10 سوال درست، به درصد بالای 20 درصد در این درس دست یافت .

مراحل مطالعه فیزیک

برای مطالعه هر درس، می بایست یک برنامه ریزی اصولی را در پیش گرفت و با پشتکار و آگاهی از روش مطالعه آن اقدام به مطالعه کرد، تا بتواند بهترین بازدهی را برای داوطلب به همراه داشته باشد. درس فیزیک نیز از این قاعده مستثنی نیست و روش مطالعه خاص خود را طلب می کند.
به طور کلی کتاب درسی و مباحث مربوط آن می بایست در اولویت مطالعاتی داوطلبان قرار بگیرد چرا که منبع اصلی سوالات کنکور ، کتاب های درسی است. در کنار کتاب های درسی، استفاده از منابع کمک درسی و ویدئو های آموزشی می تواند نقش مهمی را در مطالعه و یادگیری داوطلبان ایفا کند . بنابراین نباید از نقش منابع کمک آموزشی استاندارد غافل بود. در کنار همه این عوامل، برنامه ریزی اصولی و آگاهی از روش مطالعه هر درس می تواند تضمین کننده موفقیت داوطلبان در مسیر پر فراز و نشیب آزمون سراسری باشد .
مراحل مطالعه درس فیزیک، شامل چندین مرحله است که در ادامه مطلب به تشریح و بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت :

  • یادگیری مفهومی و عمیق
  • حل تست های آموزشی
  • حل تست های زمان دار
  • مرور و جمع بندی

مرحله ی اول روش مطالعه فیزیک : یادگیری مفهومی و عمیق

در مرحله اول مطالعه درس فیزیک می بایست به سراغ کتاب درسی رفته و خط به خط متن و سوالات کتاب درسی را مطالعه کنید. در این مرحله بهتر است هر نکته ای که از این سوالات دریافت می کنید را در حاشیه کتاب درسی و در کنار همان مبحث یادداشت کنید تا در هنگام مرور و جمع بندی مطالب، از آن ها استفاده کنید . برای درس فیزیک یادگیری مفهومی فرمول ها و نحوه به کارگیری آن ها در سوالات توصیه می شود و نازی به حفظ کردن اثبات فرمول ها نیست.
پس از خواندن دقیق کتاب درسی به سراغ درسنامه یا جزوه کمک آموزشی خود بروید تا نکات جدید و تکمیلی آن هارو نیز یاد بگیرید. برخورداری از یک جزوه و درسنامه استاندارد در این مرحله اهمیت پیدا میکند شما باید هر نکته ی جالب و جدید که از این درسنامه ها یاد گرفتید در حاشیه کتاب حاشیه نویسی کنید. همچنین میتوانید این فرمول ها و نکات فراموش شدنی را به دیوار اتاقتان بچسبانید تا همیشه جلوی چشم شما باشند و از ذهن فراموش نشوند

در این مرحله داوطلب می بایست تمام سوالات حل شده یا حل نشده ، تمام تمرین ها ، فکر کنید ها و به خصوص پرسش های آخر فصل و… را مطالعه کند و اقدام به حل تشریحی آنها کند. حل تشریحی سوالات داخل کتاب و مطالعه عمیق و مفهومی متن کتاب درسی، کمک به سزایی را برای امتحانات نهایی و کسب نمرات خوب در مدرسه می کند و از آن جایی که هر ساله تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور افزایش پیدا می کند؛ به طور مستقیم در تراز و رتبه نهایی داوطلب تاثیر گذار است. بنابراین نقش مهم مطالعه کتاب درسی را می توان در اینجا روشن ساخت. در واقع حل تشریحی سوالات کمک بسیاری به شما خواهد کرد چون هنگامی که داوطلب قادر به حل سوالات به صورت تشریحی باشد؛ حل سوالات تستی نیز میسر خواهد شد.

مرحله ی دوم روش مطالعه فیزیک : تست آموزشی

در مرحله دوم به هیچ عنوان زمان مطرح نیست و داوطلبان بدون در نظر گرفتن زمان و سرعت تست زنی، به سنجش آموخته های خود در قالب تست های سنجی می پردازند. در واقع داوطلبان بلافاصله بعد از مرحله ی یادگیری و حل تشریحی سوالات، به سراغ تست های آموزشی می روند .
در این گام می بایست تعداد مشخصی از تست ها و سوالاتی را انتخاب کنید که تمام مباحث و نکات مبحث مورد مطالعه شما را مورد پوشش قرار بدهد و بتواند سطح مطالعه شما و کیفیت یادگیری شما را بسنجد . در این مرحله بدون گرفتن زمان شروع به زدن تست ها کنید و سپس پاسخ تست ها و همچنین روش پاسخگویی به سوال را در پاسخنامه به دقت مطالعه کنید. در این مرحله هر چه تست های متنوع تری حل کنید با تیپ بندی سوالات و روش های مختلف پاسخ به آن آشنا خواهید شد.
داوطلبان در این گام مطالعاتی می توانند سوال هایی که حاوی نکته ی مهم یا تستی باشد را علامت گذاری کنند تا در هنگام مرور به راحتی از نکات آن استفاده کنند. در این مرحله نیز توصیه می شود که نکات استخراج شده از تست ها در کتاب درسی حاشیه نویسی کنید و تست هایی که قادر به پاسخ گویی نبوده اید و یا تست هایی که حاوی نکات مهم بوده اند را علامت گذاری کنید.

مرحله ی سوم روش مطالعه فیزیک : تست سنجشی یا زمان دار

در مرحله سوم زمان اهمیت پیدا می کند و سرعت تست زنی داوطلبان به چالش کشیده می شود . به این صورت که داوطلب پس از یک یا دو روز از یادگیری مبحث مورد نظر و پاسخگویی به سوالات آموزشی، به سراغ تست های زمان دار می رود و محیطی شبیه به کنکور را برای خود ایجاد می کند که در آن هم مهارت تست زنی و هم سرعت تست زنی وی اهمیت پیدا می کند .
آنچه در این مرحله اهمیت دارد سرعت عمل و دقت شماست زیرا در دو مرحله ی قبل شما به طور کامل مفهوم مباحث را فرا گرفتید(مرحله اول) وهم چنین با انواع سوال و روش های پاسخگویی به آنها و انواع روش های تست زنی (مرحله دوم)آشنا شده اید. . لذا در این مرحله هرچه تست های بیشتری حل کنید سرعت پاسخگوی شما افزایش می یابد و می توانید در کنکور نتیجه بهتری نسبت به رقیا بگیرید.
توصیه می گردد که پیش از پاسخگویی به تست های زمان دار، مجددا متن کتاب درسی و تمام نکاتی که از مراحل قبل حاشیه نویسی کرده اید را مرور کنید و سپس با تنظیم زمان به پاسخگویی به سوالات مورد نظر بپردازید. همچنین در این مرحله می بایست تست هایی که قادر به پاسخ گویی نبوده اید و یا تست هایی که حاوی نکات مهم بوده اند را علامت گذاری کنید تا در مرحله مرور و جمع بندی از آن ها استفاده کنید.
همچنین اگر در این مرحله نتوانید تستی را در زمان مشخص حل کنید یا به آن پاسخ غلط بدهید ، نباید نگران شوید چرا که احتمالا مبحث مورد نظر را به خوبی یاد نگرفته اید و یا در فهم آن مشکل دارید. پس توصیه می شود که مجددا به سراغ کتاب درسی و جزوه ی خود بروید و نسبت به رفع مشکل خودتان اقدام کنید.

مرحله ی چهارم روش مطالعه فیزیک : مرور و جمع بندی

جمع بندی دروس به این معنا است که پس از مطالعه هر مبحث ، بتوانید همه آن چه را که فراگرفته اید، به طور دسته بندی شده، در ذهن تان طبقه بندی کنید. هنگامی که مطالب با نظم و با یک قاعده ی کلی، در ذهن شما قرار بگیرد، بدیهی است که امکان مرور سریع مطالب را فراهم خواهد شد. همچنین این مزیت را برای ذهن شما به ارمغان خواهد آورد که به اطلاعات موجود و مطالب فرا گرفته شده، دسترسی سریعی پیدا کند .
درس فیزیک حاوی نکات ، مسائل ، فرمول ها و قضایای فراوان است . بنابراین نسبت به دروس دیگر امکان فراموشی زیادی در آن وجود دارد . لذا مرور و جمع بندی در این اهمیت زیادی پیدا می کند.
در مرحله چهارم می بایست تمام نکاتی که خلاصه برداری و حاشیه نویسی شده است را مطالعه کنید. همچنین به تست هایی که در مراحل قبل علامت گذاری شده اند مجددا پاسخ دهید .

فیزیک کنکور آسان است

موسسه کنکور آسان است نیز از بهترین اساتید برای آموزش دروس اختصاصی استفاده کرده تا کلیه دانش پژوهان بتوانند به درصد خوبی در این دروس دست پیدا کنند و در نهایت به رشته مورد علاقه خود برسند. برای تسلط و تست زنی در درس فیزیک می توانید از منابع کنکور آسان است بهره ببرید. محصولات کنکور آسان است، علاوه بر آموزش مباحث کنکوری، تمامی نکات تست زنی را هم برای همه دروس ارائه می دهد. در این موسسه، تدریس درس فیزیک بر عهده اساتید خبره ای است که سابقه چندین سال تدریس این درس را در برنامه تلویزیونی مختلف دارند .
در موسسه کنکور آسان است، وظیفه تدریس درس فیزیک بر عهده اساتید زیر است :

  • مهندس امیر مسعودی
  • مهندس امیر شاهانی
  • مهندس علیرضا علیشاه

برای آشنایی با اساتید کنکور کنکور آسان است ” اینجا ” را کلیک کنید .

جهت دریافت برنامه ریزی، مشاوره و منابع آموزشی تست زنی کنکور آسان است، لطفا با شماره 02155756500 یا 09121964690 در تماس باشید.
اینستاگرام
تلگرام