صفر تا صد قبولی در رشته دندانپزشکی، بر اساس رتبه‌ کنکور و نمره تاثیر معدل تعیین می‌شود. هر ساله، تعدادی از داوطلبان با رتبه‌های بالا در کنکور دندانپزشکی قبول می‌شوند. با این حال، به علت تغییرات سالانه در شرایط آزمون و تعداد کد رشته‌ شهرهای دندانپزشکی، حدود رتبه و تراز قبولی در رشته دندانپزشکی تغییر پذیر است.
با کنکور آسان است همراه باشید تا به بررسی همه جانبه رشته دندانپزشکی بپردازیم.

معرفی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی یکی از رشته‌های علوم پزشکی است که به بررسی، تشخیص و درمان بیماری‌ها و اختلالات دندان‌ها، لثه‌ها، فک و صورت می‌پردازد. تحصیل در این رشته معمولاً به صورت تحصیلات عالی (دکتری) انجام می‌شود و در ایران نیز به صورت مشابه است.
برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در ایران، ابتدا باید آزمون کنکور را در رشته دندان‌پزشکی قبول شوید. پس از قبولی در کنکور، می‌توانید در یکی از دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی معتبر و با امتیاز کافی ثبت‌نام کنید.

در دوره تحصیلی دندانپزشکی، دانشجویان با مباحث مختلفی مانند علوم پایه، علوم پزشکی، دندانپزشکی عمومی، دندانپزشکی تخصصی و بالینی آشنا می‌شوند. درس‌های عملی نیز به طور مداوم در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی برگزار می‌شوند تا دانشجویان بتوانند مهارت‌های عملی و کلینیکی خود را تقویت کنند.

پس از فارغ‌التحصیلی از دوره دندانپزشکی، می‌توانید به عنوان یک دندانپزشک در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌ها و مراکز بهداشتی فعالیت کنید. همچنین، می‌توانید به تخصص‌های دندانپزشکی مختلفی مانند جراحی دهان و فک‌ها، ارتودنسی، ایمپلنتولوژی، اندودانتیکس و… متمرکز شوید و در آنها تخصص پیدا کنید.

مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایران عموماً 6 سال است که شامل دوره دکتری عمومی است. پس از اتمام تحصیل، باید آزمون دستیاری دندانپزشکی را قبول شوید تا بتوانید به عنوان دستیار دندانپزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز تخصصی فعالیت کنید و تجربه کسب کنید.

تایپ شخصیتی افراد برای رشته دندانپزشکی

موفقیت در رشته دندانپزشکی نیازمند صفات و شخصیتی خاص است. در زیر برخی از صفات شخصیتی که معمولاً در افراد موفق در رشته دندانپزشکی مشاهده می‌شود را، ذکر می‌کنیم:

1. دقت و دقت در کار:
در دندانپزشکی، دقت نظری و دقت در انجام مراحل درمانی بسیار مهم است. افرادی که دارای این صفت هستند، توانایی بالایی در تشخیص و درمان مشکلات دندانی دارند و هیچ جزئی را نادیده نمی‌گیرند.

2. توانایی تفکر تحلیلی:
دندانپزشکان برای تشخیص درست و ارائه برنامه درمانی مناسب، نیاز به توانایی تفکر تحلیلی دارند. آنها باید بتوانند اطلاعات بالقوه را تجزیه و تحلیل کرده و به تصمیمات منطقی و مبتنی بر اطلاعات برسند.

3. مهارت‌های ارتباطی:
در دندانپزشکی، برقراری ارتباط موثر با بیماران بسیار مهم است. بنابراین، دندانپزشکان باید توانایی برقراری ارتباط خوب با بیماران، شنیدن نیازهای آنها و توضیح به آنها را داشته باشند.

4. اخلاق حرفه‌ای:
دندانپزشکان باید از اصول و قواعد حرفه‌ای پیروی کنند و اخلاق حرفه‌ای را در تمام جنبه‌های کاری خود رعایت کنند. احترام به حریم شخصی بیماران، امانتداری و صداقت از جمله مواردی هستند که باید به آنها توجه کرد.

5. تحمل فشار و استرس:
فعالیت در حالت‌های استرس‌زا و فشار زیاد در دندانپزشکی اتفاق می‌افتد، به خصوص در مواجهه با بیماران دارای ترس از درمان. بنابراین، توانایی تحمل استرس و مدیریت آن مهم است.

6. خلاقیت و نوآوری:
در برخی موارد، راه‌حل‌های خلاقانه و نوآورانه در دندانپزشکی می‌تواند به بهبود درمان و نتایج بهتر برساند. افراد خلاق و نوآور ممکن است بتوانند راه‌حل‌های جدیدی برای مسائل پیچیده پیدا کنند.

7. صبر و حوصله:
برخی از درمان‌ها و روش‌ها در دندانپزشکی زمان‌بر هستند و نیازمند صبر و حوصله است. صبر و حوصله به شما کمک می‌کند تا با بیمارانی که نیاز به درمان طولانی‌مدت دارند یا در مواقعی که بیماران ترسیده و ناراحت هستند، به خوبی برخورد کنید.

این فقط چند مورد از صفات شخصیتی است که می‌توان در افراد موفق در رشته دندانپزشکی مشاهده کرد. مهم است که بدانید هر فرد دارای ترکیبی از صفات شخصیتی است و به عنوان یک دندانپزشک، شما باید بر روی توسعه این صفات کار کنید و بهبود آنها را در طول زمان هدف قرار دهید.

دروس رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی به عنوان یکی از رشته‌های پزشکی، دارای جوانب مختلفی است که در ادامه به تفصیل، برخی از آنها را بررسی می‌کنیم:

1. علوم پایه:
دانشجویان دندانپزشکی در دوره تحصیلی خود با علوم پایه مانند زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و علوم پزشکی اساسی آشنا می‌شوند. این مباحث اساسی راهنمایی می‌کنند تا دانشجویان بتوانند درک عمیقی از ساختار و عملکرد دندان‌ها، لثه‌ها و بافت‌های مرتبط داشته باشند.

2. دندانپزشکی عمومی:
در این بخش، دانشجویان با مباحث عمومی دندانپزشکی مانند تشخیص بیماری‌های دندان و لثه، روش‌های پیشگیری و درمانی، جراحی دندانی عمومی و مدیریت عفونت‌ها آشنا می‌شوند. این بخش مهارت‌های عملی و تجربی را در دانشجویان تقویت می‌کند.

2. دندانپزشکی تخصصی:
پس از اتمام دوره عمومی، دانشجویان می‌توانند به تخصص‌های مختلف دندانپزشکی مانند جراحی دهان و فک‌ها، ارتودنسی، ایمپلنتولوژی، اندودانتیکس و غیره متمرکز شوند. در این تخصص‌ها، دانشجویان مفاهیم و تکنیک‌های پیچیده‌تری را فرا می‌گیرند و برروی موضوعات خاصی تخصص پیدا می‌کنند.

3. بالین و کارآموزی:
دانشجویان دوره دندانپزشکی در طول تحصیل خود در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی فعالیت می‌کنند. آنها با بیماران واقعی در تمامی سنین و با تنوعی از مشکلات دندانپزشکی سر و کار دارند. این فرصت به دانشجویان کمک می‌کند تا مهارت‌های عملی، بالینی و ارتباطی خود را بهبود بخشند.

4. پژوهش:
برخی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در رشته دندانپزشکی نیز فعالیت می‌کنند. دانشجویان با انجام پروژه‌های تحقیقاتی و مشارکت در مطالعات پزشکی می‌توانند به پژوهش‌های جدید در زمینه دندانپزشکی بپردازند. علاوه بر این، دندانپزشکی نیز ارتباط پیوسته با سایر رشته‌ها دارد. به عنوان مثال، در روابط بین دندان‌ها و سلامتی عمومی بدن، ارتباط بین دندان‌ها و اختلالات خواب، و همچنین رابطه بین دندان‌ها و تغذیه وجود دارد. به همین دلیل، دندان‌پزشکی به عنوان یک رشته چندتخصصی شناخته می‌شود که در آن نیاز به همکاری با سایر تخصص‌ها وجود دارد.

درآمد و بازار کار رشته دندانپزشکی

درآمد دندانپزشکان در ایران متفاوت است و به عوامل مختلفی نظیر تجربه کاری، موقعیت جغرافیایی و تخصص‌های ویژه وابسته است. در بخش‌های شهری بزرگ مانند تهران و شهرهای دیگر، درآمد بیشتری نسبت به مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته وجود دارد. لازم به ذکر است که رشته دندانپزشکی از معدود تخصص هایی است که می توان در طول مدت زمان اندک به درآمد بسیار بالایی دست یافت و در کل جزء رشته های پولساز محسوب می شود

مزایا و معایب رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی، مزایا و معایب خاص خود را دارد. در زیر به برخی از مزایا و معایب این رشته اشاره می‌کنم:

مزایا رشته دندانپزشکی:

1. ارزشمند بودن خدمات:
دندانپزشکی یک حرفه حیاتی است که به بهبود و حفظ سلامت دهان و دندان‌ها می‌پردازد. این رشته به افراد کمک می‌کند تا با درمان بیماری‌های دندان و لثه، کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

2. فرصت‌های شغلی:
به دلیل نیاز مداوم افراد به خدمات دندانپزشکی، فرصت‌های شغلی خوبی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. این شامل ایجاد مطب خصوصی، کار در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی، تدریس در دانشگاه‌ها و مشارکت در تحقیقات پزشکی است.

3. پاداش مالی:
درآمد دندانپزشکان معمولاً بالا است و این امر می‌تواند یکی از مزایای مهم این رشته باشد. درآمد بسته به تخصص، تجربه کاری و محل اشتغال متفاوت است.

4. تعامل با بیماران:
دندانپزشکان در تعامل مستقیم با بیماران قرار می‌گیرند و می‌توانند تأثیر مثبتی در بهبود وضعیت سلامت دهان و اعتماد به نفس بیماران داشته باشند.

معایب رشته دندانپزشکی:

1. طولانی‌بودن دوره تحصیلی:
برای تبدیل شدن به یک دندانپزشک، نیاز به پیشرفت تحصیلی طولانی است.

2. فشار کاری و استرس:
دندانپزشکان ممکن است با شرایط کاری فشرده و بار زیادی از لحاظ جسمانی و ذهنی مواجه شوند که شامل انجام روزانه عملیات‌های پیچیده، مراقبت از بیماران و مدیریت مسائل مالی و اداری می‌شود.

3. روزمرگی:
برخی افراد می‌توانند احساس روزمرگی در انجام یکسان و تکراری کارها در طول زمان کنند. این مسئله ممکن است باعث کاهش انگیزه و رضایت شغلی شود.
مهم است بدانید که مزایا و معایب مربوط به رشته دندانپزشکی می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد و بسته به عوامل شخصی، تجربه و ذائقه فرد متغیر باشد.

4.مسئولیت‌پذیری:
به عنوان یک دندانپزشک، شما مسئولیت بسیاری را در قبال سلامت دهان و دندان بیماران خود بر عهده دارید. این شامل تشخیص درست بیماری‌ها، انجام درمان‌های صحیح و پیگیری مناسب پس از درمان است. این مسئولیت‌پذیری می‌تواند یک تحمل بالایی را از شما درخواست کند.

5. پیچیدگی فنی:
دندانپزشکی یک رشته فنی است که نیاز به دانش و مهارت‌های تخصصی دارد. برخی روش‌ها و فرآیندهای دندانپزشکی پیچیده و دقیق هستند و نیاز به تسلط کامل بر فنون و تکنیک‌های آنها دارد. به طور کلی قبل از انتخاب این رشته، مهم است که با دقت و شفافیت خود را با عوامل مثبت و منفی مرتبط با آن بسنجید و با اطلاعات کافی تصمیم بگیرید. همچنین، می‌توانید با صحبت با دندانپزشکان فعال در این حوزه و دریافت تجربیات آنها، نظرات و تجربیات بیشتری را درباره این رشته بدست آورید.

معرفی دروس رشته دندانپزشکی

دروس رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های ایران معمولاً شامل چندین درس عمومی و تخصصی است. در زیر، به برخی از دروس عمومی و تخصصی رشته دندانپزشکی که معمولاً در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شوند، اشاره می‌کنم:

1. علوم پایه:
شامل دروسی مانند آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، هیستولوژی، ایمنی‌شناسی و میکروبیولوژی است. این دروس به دانشجویان اطلاعات پایه‌ای را درباره ساختار و عملکرد بدن ارائه می‌دهند.

2. علوم بالینی:
شامل دروسی مانند پاتولوژی، فارماکولوژی، رادیولوژی و پزشکی داخلی است. این دروس به دانشجویان نگرش بالینی و اطلاعاتی درباره بیماری‌ها و روش‌های درمانی را ارائه می‌دهند.

3. عملکرد دهان و دندان:
شامل دروسی مانند آندونتیکس، ارتودنسی، پروتزهای ثابت و متحرک، زیبایی‌شناسی و طراحی لبخند است. این دروس به دانشجویان مهارت‌های عملی و تخصصی درمانی را در حوزه دهان و دندان ارائه می‌دهند.

4. جراحی دهان و فک و صورت:
شامل دروسی مانند جراحی دندانی، جراحی لثه و ایمپلنت‌هاست. این دروس به دانشجویان مهارت‌های جراحی و ترمیمی در حوزه دهان، فک و صورت را آموزش می‌دهند.

معرفی برترین دانشگاهای دندانپزشکی

لیستی از دانشگاه‌های دندانپزشکی معتبر در ایران عبارتند از:

  1. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  2. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  3. دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  4. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  5. دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  6. دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  7. دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  8. دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
  9. دانشگاه علوم پزشکی گیلان
  10. دانشگاه علوم پزشکی بوعلی سینا همدان

اطلاعات دقیق‌تر در مورد هر دانشگاه و برنامه‌های تحصیلی موجود در آنها را می‌توانید از وبسایت‌های رسمی آن دانشگاه‌ها دریافت کنید.

شهریه رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ایران

در رابطه با بحث شهریه این رشته در دانشگاه های ایران، هر دانشگاه مبلغ مخصوص به خود را از دانشجویان دریافت می کند و میزان مبلغ شهریه از یک الگوی ثابت پیروی نمیکند .
دانشگاه آزاد اسلامی جز آن دسته از دانشگاه هایی است که اقدام به جذب و پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی می کند و جز دانشگاه های شهریه پرداز به حساب می آید. به طور کلی شهریه پرداختی توسط دانشجویان به دو بخش شهریه ثابت و متغیر دسته بندی می شود و دانشجویان رشته دندانپزشکی در این دانشگاه، ملزم به پرداخت هر دو نوع شهریه هستند. به طور کلی شهریه ثابت برای هر ورودی دانشگاه آزاد تا اتمام تحصیل در کلیه ترم ها یکسان بوده و تغییر نمی کند، اما شهریه متغیر بر اساس تعداد واحدهای اخذ شده در هر ترم تعیین می شود.
به طور حدودی و تقریبی می توان گفت شهریه تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، به ازای هر ترم تحصیلی، تقریبا چیزی حدود 25 میلیون تومان است.

با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ دانشگاه‌ های علوم پزشکی، تعداد ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی میزان شهریه‌ های خود را به صورت علی الحساب و یا ترمی برای دانشجویان شهریه پرداز پردیس‌ های خودگردان و پردیس‌ های بین الملل این دانشگاه‌ها اعلام کردند که به شرح است :

جدول شهریه‌ های ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی

ردیفدانشگاهشهریهتوضیحات
۱دانشگاه علوم پزشکی اراکپذیرفته شدگان رشته پزشکی: ۱۲۰ میلیون ریال / پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی: ۷۰ میلیون ریالپذیرفته‌شدگان شهریه پرداز (مازاد)، بر اساس مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه مکلفند تعهد محضری (تضمین ثبت نام) بسپرند. شهریه ترم اول تحصیلی بصورت علی الحساب است و مابه‌التفاوت آن در ترم بعد لحاظ خواهد شد. میزان شهریه و افزایش سالیانه آن با تصویب هیأت امنای دانشگاه اعمال خواهد شد. این پذیرفته شدگان در صورت انصراف از تحصیل مکلف به پرداخت خسارت دانشگاه به میزان شهریه ثابت کل دوره خواهند بود.
۲دانشگاه علوم پزشکی اردبیلپزشکی: ۹۵ میلیون ریال / دندانپزشکی: ۹۵ میلیون ریال / داروسازی: ۹۵ میلیون ریال / کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه مبلغ: ۴۸.۰۹۷.۵۰۰ ریال / کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی مبلغ: ۶۲.۰۱۲.۵۰۰ ریال / کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس مبلغ: ۵۶.۸۷۰.۰۰۰ ریال / کارشناسی ارشد مامایی مبلغ: ۶۱.۱۰۵.۰۰۰ ریالشهریه ترم اول دانشجویان جدیدالورود شهریه پرداز در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲ به صورت علی الحساب است. دانشجویان شهریه پرداز ورودی نیمسال دوم ۱۴۰۲ نیز همانند دانشجویان ورودی نیم سال اول ۱۴۰۲ باید شهریه ترم اول خود را پرداخت کنند.
۳دانشگاه علوم پزشکی اصفهانمقطع کارشناسی: کلیه رشته‌ها: ۶۰ میلیون ریال؛ ستاد شاهد: ۳۰ میلیون ریال / مقطع کارشناسی ارشد: کلیه رشته‌ها: ۸۵ میلیون ریال؛ ستاد شاهد: ۵۰ میلیون ریال / مقطع دکتری تخصصی: کلیه رشته‌ها: ۱۶۰ میلیون ریال؛ ستاد شاهد: ۷۰ میلیون ریال / مقطع دکتری عمومی پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی: کلیه رشته‌ها: ۱۶۰ میلیون ریال؛ ستاد شاهد: ۵۰ میلیون ریالدانشجویانی که قبلاً شهریه پایان نامه را پرادخت کرده اند (تکرار پایان نامه)، لازم است شهریه ثابت را پرداخت کنند. دانشجویان دکتری تخصصی در حال گذراندن امتحان جامع، شهریه ثابت را پرداخت کنند. دانشجویان دکتری عمومی که قبلاً شهریه ترم آخر را پرادخت کرده اند، لازم است شهریه ثابت را پرداخت کنند. شهریه دانشجویان به صورت علی الحساب محاسبه شده است.
۴دانشگاه علوم پزشکی ایلاممبلغ پیش پرداخت جهت ثبت نام مقطع دکتری عمومی ۱۰۰ میلیون ریال / مبلغ پیش پرداخت جهت ثبت نام مقطع کارشناسی ۵۰ میلیون ریالمبلغ پیش پرداخت شهریه و میزان شهریه به صورت شهریه ثابت و متغیر به ازای واحد تئوری و به ازای واحد عملی به صورت جدول در اطلاعیه ثبت نام اعلام شده است.
۵دانشگاه علوم پزشکی بابلرشته پزشکی ۳۰۰ میلیون ریال / رشته دندانپزشکی ۳۰۰ میلیون ریال / رشته‌های فیزیوتراپی و پرستاری ۱۵۰ میلیون ریال / دانشجویان شاهد و ایثارگر: رشته پزشکی ۱۸۰ میلیون ریال / رشته دندانپزشکی ۲۰۰ میلیون ریال / رشته‌های فیزیوتراپی و پرستاری ۶۰ میلیون ریالمیزان واریزی شهریه بابت ۲ ترم تحصیلی و به صورت علی الحساب اعلام شده است. شهریه دانشجویان فرزندان شاهد، آزادگان و جانبازان بالای ۲۵ درصد مبالغ به صورت ۵۰ درصد علی الحساب واریز شود.
۶دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالیشهریه ثابت (به ازای هر نیمسال) رشته‌های پزشکی و داروسازی: ۳۲.۲۱۰.۲۰۰ ریال / شهریه ثابت (به ازای هر نیمسال) رشته دندانپزشکی: ۳۲.۲۱۰.۲۰۰ ریال / شهریه ثابت (به ازای هر نیمسال) رشته‌های کاردانی و کارشناسی: ۱۶.۱۰۵.۱۰۰ ریال / شهریه ثابت (به ازای هر نیمسال) رشته‌های کارشناسی ارشد: ۲۴.۱۵۷.۶۵۰ ریالمجموع شهریه متغیر شامل دروس عمومی، دروس اختصاصی، واحد نظری، واحد عملی، دروس پایه، واحد عملی آزمایشگاه، واحد کارآموزی، واحد کارآموزی، واحد
کارورزی، واحد پایان نامه به تفکیک رشته‌ها در سایت دانشگاه درج شده است.
نرخ شهریه اعلام شده بر اساس جداول مصوب شده توسط هیأت امنا و هیأت رئیسه دانشگاه است. شهریه محاسبه شده مطابق با شیوه نامه دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه در نظر گرفته شده و برای یک نیمسال تحصیلی مبالغ شهریه ثابت و شهریه متغیر دریافت می‌شود. کارکنان دانشگاه و فرزندان آنان از تخفیف در شهریه برخوردار نخواهد بود. دانشجویان شهریه پرداز در صورت انصراف از تحصیل در هر زمان، ملزم به پرداخت خسارت انصراف براساس شیوه نامه شهریه پرداز دانشگاه هستند. پرداخت شهریه ثابت و مبلغ علی الحساب مشخص شده در سامانه آموزشی قبل از انتخاب واحد و پرداخت کامل یا ۵۰ درصد از شهریه باقی مانده بعد از انجام انتخاب واحد و پرداخت ۵۰ درصد باقی مانده شهریه پس از پایان کلاس‌ها و قبل از شروع امتحانات است.
۷دانشگاه علوم پزشکی تهرانرشته داروسازی برای یک سال یک میلیارد ریال / رشته دندانپزشکی برای یک سال: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالپذیرش تنها محدود به رشته‌های دکتری عمومی دندانپزشکی و داروسازی پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران است. دانشجو در تمام طول دوران تحصیل تابع آئین نامه‌های مصوب وزارت بهداشت و مقررات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. سالانه ۲۰ درصد به مبلغ شهریه آموزشی اضافه خواهد شد. میزان شهریه منوط به تصویب هیأت امنای دانشگاه است.
۸دانشگاه علوم پزشکی دزفولشهریه ثابت دانشجویان پزشکی: ۲۸،۵۵۰،۶۷۶ ریال / شهریه ثابت دانشجویان کارشناسی: ۱۴،۲۷۵،۳۳۸ ریال / واحد نظری عمومی ۲ꓹ۱۴۱ꓹ۳۰۰ ریال / واحد عملی عمومی ۲ꓹ۸۵۵ꓹ۰۶۷ ریالشهریه متغیر پزشکی: نظری پایه ۵ꓹ۲۳۴ꓹ۲۹۰ ریال / عملی پایه ۷ꓹ۸۵۱ꓹ۴۳۵ ریال / نظری تخصصی ۶ꓹ۴۲۳ꓹ۹۰۲ ریال / عملی تخصصی ۷ꓹ۸۵۱ꓹ۴۳۵ ریال / نظری عمومی ۲ꓹ۱۴۱ꓹ۳۰۰ ریال / عملی عمومی ۲ꓹ۸۵۵ꓹ۰۶۷ ریالشهریه متغیر رشته‌های کارشناسی: نظری پایه ۲ꓹ۲۸۴ꓹ۰۵۴ ریال / عملی پایه ۳ꓹ۱۴۰ꓹ۵۷۴ ریال / نظری تخصصی ۲ꓹ۸۵۵ꓹ۰۶۷ ریال / عملی تخصصی ۳ꓹ۹۹۷ꓹ۰۹۴ ریالدانشجویان پردیس خودگردان علاوه بر مدارک ثبت نام ملزم به ارائه تعهد محضری به دانشگاه خواهد بود. در صورت انصراف از تحصیل دانشجو شهریه پرداز طبق مصوبه هیأت امناء دانشگاه موظف به پرداخت جریمه خواهد بود.
۹دانشگاه علوم پزشکی فسارشته پزشکی (دکتری عمومی): ۱۰۰ میلیون ریال شهریه نیمسال اولشهریه بصورت علی الحساب است. دانشجویان شهریه پرداز چنانچه پس از انجام ثبت نام از تحصیل انصراف دهند یا به دانشگاه دیگری منتقل شوند باید شهریه ثابت کل نیمسال‌های تحصیلی را بپردازند.
۱۰دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیتهیه سفته به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برای دکتری عمومی / تهیه سفته به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال برای مقطع کارشناسیپذیرفته شدگان پردیس خودگردان ملزم به تهیه سفته به مبالغ اعلامی با پشت نویسی و امضا دو ضامن و ارسال آن همراه با مدارک هستند.
۱۱دانشگاه علوم پزشکی شیرازشته‌های مقطع دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی): ۳۰۰ میلیون ریال / رشته‌های مقطع کارشناسی: ۱۵۰ میلیون ریالسفته به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال جهت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و سفته به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال جهت رشته‌های کارشناسیشهریه بصورت علی الحساب برای نیمسال اول است. شهریه قطعی توسط وزارت بهداشت اعلام خواهد شد و دانشجویان موظفند شهریه مشخص شده را حداکثر تا قبل از شروع امتحانات پایان ترم تسویه کنند. دانشجویان شهریه پرداز چنانچه پس از انجام ثبت نام از تحصیل انصراف دهند یا به دانشگاه دیگری منتقل شوند باید شهریه ثابت کل نیمسال‌های تحصیلی باقیمانده را بپردازند. پذیرفته شدگان شهریه پرداز ورودی بهمن ماه باید سفته‌ها در بهمن ماه ارائه دهند.
۱۲دانشگاه علوم پزشکی قزوینمقطع دکتری عمومی رشته پزشکی و دندانپزشکی: سفته معادل یک میلیارد و ۹۳۶ میلیون ریال بابت شهریه کل دورهمقطع کارشناسی رشته‌های پرستاری، مامایی، تکنولوژی اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی، بهداشت عمومی، بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی: سفته معادل ۶۰۵ میلیون ریال بابت شهریه کل دورهپذیرفته شدگان اتباع خارجی در کلیه رشته‌ها: سند یا سفته محضری معادل ریالی شهریه کل دوره به عنوان تضمین دریافت می‌شوددانشجویان باید بعد از تهیه سفته‌های بانکی و پس از تأیید امضا ضامن توسط دفترخانه اسناد رسمی بعنوان تضمین همراه با مدارک ثبت نامی به دانشگاه تحویل دهند. پذیرفته شدگان ملزم به پرداخت شهریه مطابق جدول شهریه مصوب هیأت رئیسه دانشگاه هستند.
۱۳دانشگاه علوم پزشکی قممقطع دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی): ۱۴۰ میلیون ریال / مقطع کارشناسی: ۷۰ میلیون ریالشهریه پذیرفته شدگان ظرفیت مازاد و اتباع کنکور سراسری (شهریه پرداز) به صورت علی‌الحساب و به عنوان شهریه نیمسال اول دریافت می‌شود.
۱۴دانشگاه علوم پزشکی البرزهمه دانشجویان: مبلغ ۳۲/۲۱۰/۲۰۰ ریالکلیه دانشجویان شهریه پرداز باید هنگام ثبت نام اینترنتی نسبت به پرداخت شهریه خود به مبلغ اعلامی به صورت علی الحساب اقدام کنند.
۱۵دانشگاه علوم پزشکی گیلانپزشکی و دندانپزشکی: پرداخت مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به صورت نقدیشهریه اعلام شده علی الحساب بوده و در صورت تغییر مبلغ شهریه متعاقباً به دانشجویان اعلام می‌شود. پذیرفته شدگان پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان ملزم به سپردن تعهدنامه محضری و ارائه آن در زمان ثبت نام هستند. سفته ۴۲۰ میلیون ریال برای رشته پزشکی و ۳۶۰ میلیون ریال برای رشته دندانپزشکی که توسط داوطلب و ضامنین و اولیا امضا شود.
۱۶دانشگاه علوم پزشکی یاسوجهمه رشته‌ها: مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال (علی الحساب)سهمیه مازاد یا شهریه پرداز: دانشجویان کد رشته‌های سهمیه مازاد یا شهریه پرداز باید مبلغ اعلامی را به به صورت علی الحساب به عنوان شهریه در زمان ثبت نام حضوری پرداخت کنند.
۱۷دانشگاه علوم پزشکی یزدمبلغ شهریه علی الحساب جهت هر ترم رشته دندانپزشکی ۲۰۰ میلیون ریال / پزشکی ۲۰۰ میلیون ریال / داروسازی ۲۰۰ میلیون ریال / پرستاری ۱۸۰ میلیون ریال / علوم آزمایشگاهی ۱۸۰ میلیون ریالهمه دانشجویان بین الملل باید نسبت به پرداخت برخط شهریه و واریز کامل شهریه در نیمسال اول اقدام کرده و فیش واریزی و فرم تعهد شهریه را به همراه سایر مدارک در هنگام ثبت نام حضوری تحویل دهند. عدم پرداخت شهریه در زمان مقرر به منزله انصراف از تحصیل است.
۱۸دانشگاه علوم پزشکی مشهدرشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی (مقطع دکتری حرفه‌ای): ۲۲۰ میلیون ریال / رشته‌های کارشناسی: ۱۳۰ میلیون ریالشهریه مصوب رشته‌های شهریه پرداز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به صورت علی الحساب است. در تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی شهریه متغیر سالانه براساس آخرین مصوبات هیأت امنا / هیأت رئیسه دانشگاه افزایش خواهد داشت. شهریه ثبت نامی در نیمسال اول قابل تقسیط نیست. در صورتی که دانشجو پس از شروع به تحصیل از ادامه تحصیل منصرف شود باید کل شهریه ثابت تا پایان تحصیل را به عنوان خسارت پرداخت کند.
۱۹دانشگاه علوم پزشکی مازندراناخذ سفته مقطع دکتری به مبلغ یک میلیارد ریال / اخذ سفته مقطع کارشناسی ۵۰۰ میلیون ریالکلیه پذیرفته شدگان شهریه پرداز موظف به سپردن تعهد محضری مختص دانشجویان شهریه پرداز قبل از ثبت نام هستند و باید فرم مربوطه را تکمیل و با حضور در یکی از دفترخانه‌های رسمی به همراه ضامن سفته را به دانشگاه ارائه کنند.
۲۰دانشگاه علوم پزشکی لرستانرشته‌های مقطع دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) مبلغ: ١٧١۵١٧۵٠٠ ریال / رشته‌های مقطع کارشناسی مبلغ: ٩۶۴۶١۴٩۶ ریالپذیرفته شدگان ظرفیت مازاد (شهریه پرداز) در تمامی رشته‌ها باید شهریه را به صورت برخطر پرداخت کنند. دانشجویان شهریه پرداز چنانچه پس از انجام ثبت نام از تحصیل انصراف دهند یا به دانشگاه دیگری منتقل شوند باید شهریه ثابت کل نیمسال‌های تحصیلی را بپردازند.

سختی‌های رشته دندانپزشکی

برخی از سختی‌های مرتبط با رشته دندانپزشکی عبارتند از:

1. حجم عظیم مطالب:
در دوره تحصیلی دندانپزشکی، شما با حجم بسیار زیادی از مطالب دروس علمی و بالینی مواجه خواهید شد. یادگیری و درک این حجم اطلاعات و تسلط بر آنها نیازمند تمرین و تلاش مداوم است.

2. زمان‌بندی سخت:
دوره تحصیلی دندانپزشکی طولانی است و شما باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید تا بتوانید با تمامی دروس و فعالیت‌های بالینی سر و کار داشته باشید. سازماندهی و مدیریت زمان مهارت ضروری در این رشته است.

3. فشار روانی:
رشته دندانپزشکی شامل فشارهای روانی زیادی است. شما با مواجهه با بیماران مبتلا به بیماری‌های جدی و وضعیت‌های اورژانسی، ممکن است با استرس و فشارهای عاطفی مواجه شوید. توانایی مدیریت استرس و حفظ تعادل روانی در این رشته بسیار مهم است.

4. مسئولیت بالا:
به عنوان یک دندانپزشک، شما مسئولیت بسیار بزرگی در قبال سلامت و زندگی بیماران خواهید داشت.

5. آموزش بالینی:
دوره تحصیلی دندانپزشکی شامل آموزش بالینی است که شما باید در بیمارستان‌ها و بخش‌های مختلف پزشکی فعالیت کنید.

درصدهای لازم برای قبولی دندانپزشکی

در ادامه درصد های لازم برای قبولی در رشته دندان پزشکی را ارائه خواهیم داد اما ذکر این نکته الزامی است که تمامی این درصد ها تقریبی بوده و محدوده درصد های هر درس را مشخص می کند.
با مشاهده کارنامه ها و قبولی های سال های قبل، می توان به درصد های لازم برای قبولی در رشته دندانپزشکی دست یافت. بنابراین آشنایی با آخرین رتبه قبولی هر منطقه می تواند نقش به سزایی را در آگاهی داوطلبان از درصد ها و رتبه های قبولی این رشته ایفا کند.
کارنامه قبولی رشته های سال های گذشته آزمون سراسری ، می تواند منبع استانداری برای آگاهی از حداقل و حداکثر رتبه قبولی در رشته مورد نظر باشد . چرا که هر ساله این آمار و اطلاعات به روز رسانی می شوند و نزدیک ترین سال به کنکور سراسری ، می تواند به عنوان یک مرجع معتبر به شمار بیاید .

آخرین قبولی دندانپزشکی در منطقه 1

آخرین قبولی دندانپزشکی در منطقه 2

آخرین قبولی دندانپزشکی در منطقه 3

افزایش ظرفیت دندانپزشکی در چند سال آینده

راستای اتخاذ تدابیر مناسب برای رفع کمبود دندان­پزشک، افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانیو تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها، به‌منظور دستیابی به نسبت سرانه دندان­پزشک به جمعیت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که مجموع ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای رشته‌ دندانپزشکی به ترتیب زیر افزایش یابد.

سال پذیرشافزایش پذیرش در سال هدفجمع پذیرش در سال هدف
1400_حدود 1750 نفر
1401%10 معادل 175 نفر1925 نفر
1402%15 معادل 290 نفر2215 نفر
1403%20 معادل 445 نفر2660 نفر
1404%25 معادل 665 نفر3325 نفر

قبولی دندانپزشکی:

ما در این مطلب از بحث تمام ناپذیر مقایسه بین رشته های دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی پرهیز کردیم چون هر کدام از شاخص های مقایسه برای افراد مختلف متفاوت است و بر اساس این مولفه ها، سراغ این رشته ها می روند.
قبولی در این رشته باید بر اساس تلاش حداکثری، یک پلن درسی استاندارد، مشاوره کاربلد و منابع مناسب باشد تا بتوانید به حداکثر درصدهای لازم در کنکور تجربی برسید. البته لازمه این کار اشتیاق و تمرین مناسب برای اهداف قوی شما می باشد. ما در کنکور آسان است با ارائه خدمات طلایی مشاوره و منابع مناسب، دو بال موفقیت برای شما هستیم که با تلاش شما تکمیل کننده اضلاع موفقیت تحصیلی هستیم.
حال بیاید برای درک بهتر اینکه چطور دندانپزشکی قبول شویم اطلاعاتی نسبت به آخرین قبولی ها کسب کنیم.

راه های ارتباطی کنکور آسان است:

جهت دریافت برنامه ریزی، مشاوره و منابع آموزشی تست زنی کنکور آسان است، لطفا با شماره 02155756500 یا 09121964690 در تماس باشید.