بسیاری از دانش آموزان و علاقه مندان به حرفه معلمی، به دنبال این هستند که بدون آزمون و بدون شرکت در کنکور، وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. در کنکور 1403 دانشگاه فرهنگیان، 10 درصد از ظرفیت پذیرش در این دانشگاه به دانش‌ آموزان نخبه و ممتاز در حوزه‌ های مختلف که در سطح ملی و بین المللی فعال هستند، اختصاص می یابد.

دانش آموزان ممتاز در حوزه‌ های علمی، پژوهشی، فرهنگی و … می توانند از طریق مسیری جدید و به صورت بدون کنکور و فقط بر اساس سوابق تحصیلی و رزومه علمی و فرهنگی خود وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. البته شرایط عمومی این نوع پذیرش با پذیرش از طریق آزمون هیچ تفاوتی ندارد.

تا قبل از کنکور 1403، دانش آموزان صرفا می توانستند با شرکت در کنکور جذب این دانشگاه شوند، اما طبق قانون جدید، امکان پذیرش دانشجو با یکسری شرایط خاص برای استعداد های برتر و دانش آموزان خبره فراهم شده است. این مصوبه، فرصت خوبی را برای پرورش استعداد های برتر و به کارگیری آن ها در حرفه ای معلمی فراهم می کند.

در ادامه این مطلب افرادی که حائز شرایط برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان هستند را معرفی خواهیم کرد و شرایط پذیرش بدون آزمون در این دانشگاه را تشریح و بررسی خواهیم کرد.

آیا دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور وجود دارد؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که امکان جذب در دانشگاه فرهنگیان بدون شرکت در کنکور وجود دارد یا خیر؟ یا اینکه چه کسانی می توانند از این فرصت استفاده کنند تا بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شوند؟

در پاسخ به این سوال می بایست این نکته را بیان کرد که مطابق مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، جذب و پرورش استعدادهای برتر در حوزه های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، قرآنی و ورزشی بدون آزمون وجود دارد و داوطلبانی که حائز این شرایط باشند می توانند به راحتی و بدون شرکت در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، در این دانشگاه پذیرفته شوند.

متن کامل مصوبه جذب استعداد های برتر در دانشگاه فرهنگیان

شرایط ورود بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403

به طور کلی باید گفت که همه افراد نمی توانند در پذیرش بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند. صرفا افراد نخبه و دانش آموزانی که در زمینه های مختلف سابقه درخشانی را از خود نشان داده اند و مقام های کشوری و بین المللی را کسب کرده اند، می تواند از این فرصت استفاده کنند.

در قسمت زیر می توانید کلیه شرایط ورود بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان را مشاهده بفرمایید:

  • راه‌ یافتگان به المپیاد های ملی و دارندگان مدال‌ های کشوری المپیادها با تایید باشگاه دانش‌ پژوهان جوان
  • برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی – هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تایید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول
  • برگزیدگان جشنواره‌ ها و رویداد های رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش‌ آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره‌ های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی ‌دانش‌ آموزی (مانند جشنواره پژوهش­ سرا های دانش‌ آموزی و…) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌ های معتبر ملی حوزوی، با تایید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول
  • حافظان کل یا ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی
  • اعضای مجامع ملی تشکل‌ های دانش‌ آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل
  • برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه‌ یافتگان به مرحله کشوری)
  • دارندگان رتبه‌ زیر ۱۰۰۰ کشوری در کنکور (با ضریب تاثیر متفاوت)
بنر جیبی تست

شرایط پذیرش بدون آزمون در دانشگاه فرهنگیان

دانش آموزان علاقه مند به حرفه ای معلمی می بایست علاوه بر توانمندی‌ های اختصاصی، شایستگی‌ های عمومی و تخصصی معلمی را داشته باشد. شرایط عمومی پذیرش بدون کنکور، همان شرایط عمومی در آزمون دانشگاه فرهنگیان است و هیچگونه تفاوتی باهم ندارد. به عنوان مثال شرایط سنی سقف ورود به این دانشگاه حداکثر ۲۴ سال سن است. المپیادی‌ های جهانی بدون ارزیابی تخصصی، بدون رقابت، فقط با بررسی شایستگی‌ های عمومی می‌ توانند به این دانشگاه ورود کنند.

شرایط عمومی، اختصاصی و تخصصی :

شرایط عمومی جذب متقاضیان، مطابق با شرایط عمومی استخدام معلم در آموزش‌ و پرورش خواهد بود که از طریق مصاحبه با متقاضی در کار گروه صلاحیت عمومی تعیین می گردد و دارای حداکثر امتیاز 150 است. شرایط اختصاصی همان شایستگی های معلمی است که از طریق مصاحبه در کار گروه تعیین می شود و دارای حداکثر 250 امتیاز است. شرایط تخصصی نیز برحسب موفقیت در کسب حد نصاب یا امتیازات تعیین‌ شده در ‌آیین‌ نامه خواهد بود که دارای حداکثر 600 امتیاز می باشد.
پذیرش برای دانش‌ آموزان و برای طلاب تا دو سال پس از دانش‌­ آموختگی و صرفاً برای یک‌ بار امکان‌ پذیر است و مدت خدمت سربازی به حدود سنواتی این آیین ­‌نامه اضافه می‌‌شود.

پذیرش نهایی متقاضیان با لحاظ کردن نسبت 60 درصد نمره کسب‌ شده (به ­‌عنوان شایستگی تخصصی) و 40 درصد نمره (به ‌عنوان شایستگی عمومی و اختصاصی) و پس از تأیید گزینش بر مبنای بالاترین امتیازهای کسب­ ‌شده، صورت خواهد گرفت که از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌‌شود.

در تصویر زیر می توانید جدول امتیازات شایستگی های تخصصی استعداد های برتر دانش آموزی برای ورود بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان را مشاهده بفرمایید:

جدول امتیازات شایستگی های تخصصی استعداد های برتر

رشته های بدون کنکور دانشگاه فرهنگیان

دانش آموزان بر حسب علاقه، می توانند از میان تمام رشته های ارائه شده در این دانشگاه، رشته مورد نظر را انتخاب کنند. برای افرادی که می خواهند بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند، محدودیتی به لحاظ نوع رشته وجود ندارد اما بهتر است که مدارک مرتبط با استعداد درخشان آن ها متناسب با رشته مورد نظر آن ها باشد.
مثلا فردی که در المپیاد شیمی مقام های مختلف کسب کرده است، بهتر است که در دبیری شیمی یا رشته علوم تجربی را انتخاب کند.

لیست رشته های بدون آزمون کنکور فرهنگیان عبارت اند از : آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنایی، دبیری تربیت بدنی، دبیری شیمی، آموزش علوم تجربی، راهنمایی و مشاوره، دبیری زیست‌ شناسی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش ارتباط تصویری، آموزش هنر، امور تربیتی و …

به منظور آشنایی با دیگر شرایط کنکور دانشگاه فرهنگیان، توصیه می شود که این مطلب را با دقت مطالعه بفرمایید:
جزئیات کامل کنکور فرهنگیان . همچنین برای دریافت مشاوره تلفنی می توانید با شماره تلفن های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.