یکی از تغییرات بسیار مهم و تاثیرگذار در کنکور سراسری، افزایش اهمیت نمرات امتحانات نهایی در تراز کلی داوطلبان است. تا چند سال اخیر همه توجهات فقط بر روی آزمون سراسری متمرکز می شد و نقش نمرات امتحانات نهایی صرفا به صورت مثبت بر رتبه نهایی داوطلبان اعمال می شد. اما در کنکور 1402 اکثر قوانین برگزاری کنکور سراسری دگرگون شد و با حذف دروس عمومی از آزمون سراسری، امتحانات نهایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار شدند؛ به گونه ای شرط معدل امتحانات نهایی، به صورت قطعی در نمره آزمون تاثیر دارد.
در کنکور 1403 سهم سابقه تحصیلی ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است و این موضوع به این معناست که نمرات امتحانات نهایی و آشنایی با جزئیات مرتبط با آن تاثیر بسزایی در آینده‌ دانش آموزان خواهد داشت. بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری 1403، از اهمیت امتحانات نهایی مطلع هستند و می بایست نسبت به ضرایب دروس نیز اطلاع و آگاهی داشته باشند. ضرایب امتحان نهایی 1403، نشانگر اهمیت و سهم هر درس در تعیین نمره نهایی است. لذا در این نوشته ضرایب کلیه دروس از پایه دهم تا دوازدهم را به ترتیب هر رشته تحصیلی معرفی خواهیم کرد و ضرایب امتحانات نهایی داوطلبان نظام قدیم را نیز ارائه خواهیم داد.

سوابق تحصیلی کنکور 1403

اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم، تراز نهایی که داوطلب در آزمون سراسری به دست می آورد و آن را در کارنامه نهایی خود مشاهده می کند، شامل دو بخش است: نمره سوابق تحصیلی + سهم نمره کل آزمون سراسری. با جمع این موارد یک نمره کل نهایی به دست می آید که داوطلب با استفاده از همان تراز، اقدام به انتخاب رشته می کند. حال بیاید تاثیر هر کدام را به صورت مجزا و تفکیک شده (بر حسب نظام آموزشی) بررسی کنیم.

رشته ریاضی، انسانی و تجربی

  • میزان تاثیر سوابق تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶: ۵۰% با تاثیر قطعی
  • میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی: ۳۷.۵% با تاثیر قطعی
  • میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی – واحدی: ۱۲.۵% با تاثیر قطعی
  • سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور): ۵۰%

رشته هنر و زبان های خارجی:

  • میزان تاثیر سوابق تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶: ۲۸% با تاثیر قطعی
  • میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی: ۲۱% با تاثیر قطعی
  • میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌ دانشگاهی نظام سالی واحدی: 7% با تاثیر قطعی
  • سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور): 72% فقط شامل دروس عمومی

ضرایب امتحان نهایی 1403: رشته ریاضی

ضرایب امتحان نهایی رشته ریاضی (نظام جدید و نظام قدیم)

ضرایب امتحان نهایی 1403: رشته تجربی

ضرایب امتحان نهایی رشته تجربی (نظام جدید و نظام قدیم

ضرایب امتحان نهایی 1403: رشته انسانی

ضرایب امتحان نهایی رشته انسانی (نظام جدید و نظام قدیم

ضرایب امتحان نهایی 1403: رشته هنر و زبان

ضرایب امتحان نهایی رشته زبان و هنر (نظام جدید و نظام قدیم

دانش آموزان گرامی در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه تاثیر سوابق تحصیلی و یا سایر جزئیات کنکور 1403، می توانید با مشاوران ما در تماس باشید. مشاوران کنکورسرا در هر لحظه پاسخگوی شما خواهند بود:
۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰