بسیاری از داوطلبان به دنبال قوانین انصراف از دانشگاه فرهنگیان هستند و می خواهند بدانند که برای انصراف قطعی از این دانشگاه چه هزینه را باید پرداخت کرد. هر داوطلبی ممکن است که بر حسب شرایط مختلف اعم از عدم علاقه به رشته، شرایط خانوادگی، شرایط تحصیلی، هزینه تحصیل، جو نامناسب آموزشی، سختگیری ها و محدودیت ها و … اقدام به انصراف از دانشگاه فرهنگیان نماید. انصراف از این دانشگاه دارای شرایط خاص است که ممکن است داوطلبان را متحمل پرداخت هزینه و جریمه نیز نماید. لذا داوطلبان باید از این قوانین و شرایط آگاهی داشته باشند تا بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند.

ویدئو انصراف از دانشگاه فرهنگیان


امکان انصراف از این دانشگاه در چندین مرحله وجود دارد که هر کدام شرایط و ضوابط خاص خودشان را داند. در این مطلب کلیه اطلاعات مرتبط با هزینه انصراف، نحوه انصراف، قوانین کلی و … را به زبانی ساده بیان کرده ایم.

لطفا دقت کنید:

قبل از اقدام به انصراف از ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان بهتر است درباره مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان اطلاعات جامع و به روز داشته باشید

فرم انصراف از دانشگاه فرهنگیان

آیا برای انصراف از دانشگاه فرهنگیان نیاز هست فرم پر شود؟ بله فرم زیر را با مراجعه به واحد آموزش به صورت رسمی اعلام کنید.

فرم انصراف فرهنگیان
فرم انصراف از دانشگاه فرهنگیان

برای انتخاب رشته کنکور سراسری و کنسل کردن ورود به دانشگاه فرهنگیان باید در زمان تعیین شده توسط سازمان سنجش اقدامات انصراف را انجام دهید تا از دانشگاه سراسری جا نمانید.

شرایط انصراف از دانشگاه فرهنگیان چیست؟

به طور کلی افرادی که تمایل به انصراف از دانشگاه فرهنگیان را دارند به سه دسته تقسیم می شوند:

1) دسته اول آن گروه از داوطلبانی هستند که در نتایج اولیه کنکور فرهنگیان پذیرفته شده اند و نام آن ها در بین اسامی چند برابر ظرفیت اعلام می شود؛ ولی تمایلی برای ادامه مراحل پذیرش دانشگاه فرهنگیان اعم از مصاحبه و گزینش و .. را ندارند. این دسته از داوطلبان می توانند به راحتی از این دانشگاه انصراف بدهند و هیچگونه محرومیت و جریمه ای را نیز متحمل نخواهند شد.

2) دسته دوم آن گروه از داوطلبانی هستند که به عنوان پذیرفته شده نهایی در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند؛ ولی تمایل دارند که قبل از ورود به دانشگاه فرهنگیان و ثبت نام در آن از کد رشته محل قبولی خود انصراف بدهند. این دسته از داوطلبان نیز می توانند به راحتی و بدون پرداخت جریمه، از این دانشگاه انصراف بدهند و برای ثبت نام در کنکور سال بعد نیز هیچ مشکلی نخواهند داشت.

3) دسته سوم نیز آن گروه از افرادی هستند که در دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشجو ثبت نام کرده اند و تمامی کارهای مربوط به استخدام را انجام داده اند؛ ولی در حین تحصیل تصمیم به انصراف از این دانشگاه را می گیرند. این دسته از داوطلبان بنابر تعهدی که نسبت به خدمت دارند و با توجه به اشغال کردن ردیف استخدامی در دولت، می بایست هزینه ای را تحت عنوان جریمه بپردازند.

برای هر گروه یک سری محدودیت ها و شرایط وجود دارد که در ادامه این مطلب به برسی و توضیح آن می پردازیم و فرمول محاسبه جریمه و هزینه انصراف از تحصیل در این دانشگاه را نیز بیان خواهیم کرد.

قوانین انصراف از دانشگاه فرهنگیان

1) انصراف بعد از قبولی در مرحله اولیه آزمون دانشگاه فرهنگیان (قبل از مصاحبه):

پس از شرکت در آزمون اختصاصی کنکور فرهنگیان، نام برخی از داوطلبان به عنوان اسامی چند برابر ظرفیت برای مصاحبه اعلام می شود. این دسته از افراد می بایست مراحلی همچون گزینش، مصاحبه ارزیابی، تحقیقات محلی و … را طی کنند. عده از از داوطلبان در همین مرحله تصمیم می گیرند که از کنکور فرهنگیان انصراف بدهند و سایر مراحل گزینش را طی کنند. غیبت در جلسه مصاحبه به منزله انصراف قطعی از سایر روند انتخاب دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان خواهد بود و داوطلب ملزم به پرداخت هزینه یا جریمه ای به به وزارت آموزش و پرورش نیست. این دسته از داوطلبان می توانند در انتخاب رشته دیگر رشته های آزمون سراسری ثبت نام کنند و محدودیتی برای آزمون سراسری سال آینده نخواهد داشت.

2) انصراف بعد از قبولی در مرحله نهایی آزمون دانشگاه فرهنگیان (قبل از ثبت نام در دانشگاه):

در صورتی که داوطلبان، به صورت قبولی نهایی در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته بشوند، دیگر امکان انتخاب رشته در سایر رشته ها را ندارند؛ مگر آن که از قبولی خود در این دانشگاه انصراف بدهند و برای انجام این کار یک فرصت کوتاه مدتی را نیز در اختیار خواهند داشت. در این مورد اگر داوطلبی در انتخاب رشته آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان به عنوان پذیرفته شده نهایی معرفی شود؛ ولی اقدام به ثبت نام در دانشگاه نکند، می تواند بدون پرداخت هیچ خسارتی از ثبت نام در این دانشگاه انصراف بدهد و در صورت تمایل در سایر رشته ها اقدام به انتخاب رشته کند و محدودیتی برای آزمون سراسری سال آینده نخواهد داشت.
داوطلبانی که در این شرایط قرار دارند می بایست تا قبل از انتشار کارنامه انتخاب رشته کنکور سراسری، درخواست انصراف خود از قبولی در دانشگاه فرهنگیان را ارائه دهند، تا اجازه انتخاب رشته در سایر رشته های کنکور سراسری را داشته باشند. به این معنا که داوطلب حتما باید در مهلت مقرر شده و قبل از ثبت نام در دانشگاه، انصراف قطعی خود را اعلام کند، تا بتواند در انتخاب رشته سایر رشته های آزمون سراسری شرکت نماید.

3) انصراف بعد از ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان (انصراف در حین تحصیل):

افرادی که در دانشگاه فرهنگیان ثبت نام می کنند نیز می توانند در حین تحصیل، انصراف خود را اعلام کنند. اما شرط اصلی برای انجام این کار این است که دانشجو می بایست حداقل 2 ترم تحصیلی را در دانشگاه مورد نظر به تحصیل بپردازد و پس از آن می تواند اقدام به انصراف کند. داوطلبانی که در این دسته قرار می گیرند می بایست هزینه و جریمه ای را نیز برای انصراف از تحصیل خود پرداخت نمایند. میزان هزینه انصراف از این دانشگاه به طور مستقیم بستگی به میزان حقوقی دارد که دانشجو در طول دوران تحصیل خود دریافت کرده است. دانشجو در صورتی که در این مرحله از دانشگاه فرهنگیان انصراف دهد به هیچ وجه دیگر امکان تحصیل در دانشگاه را نخواهد داشت.

بنر جیبی تست

هزینه انصراف از دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟

چنانچه داوطلبان بعد از قبولی در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان و قبل از ثبت نام در این دانشگاه، اقدام به انصراف از تحصیل نمایند، هیچگونه خسارت و هزینه ای از آن ها دریافت نخواهد شد. اما در صورتی که داوطلبان به عنوان دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کنند و در حین تحصیل اقدام به انصراف کامل از این دانشگاه نمایند، می بایست هزینه و خسارتی را به وزارت آموزش و پرورش ارائه دهد.

طبق آمار ها و اخبار منتشر شده هزینه انصراف کامل از دانشگاه فرهنگیان مبلغی حدود 520 میلون تومان است که در صورت همکاری اداره محل خدمت دانشجو معلم، این جریمه می تواند 72 ماه و با اقساط 6 میلیون تومانی تقسیم شود. البته این جریمه برای دانشجو معلمان ترم آخر در دانشگاه فرهنگیان است و طبیعتا با افزایش حقوق، میزان این جریمه هم به همان اندازه بالا خواهد رفت.

اگر فردی بخواهد از این دانشگاه به طور کامل انصراف بدهد، بر طبق قانون می بایست هزینه ای معادل دو برابر مقدار دریافتی ماهانه آخرین حکم کارگزینی خود را به عنوان جریمه پرداخت کند.
به عنوان مثال اگر آخرین حکم یک دانشجو معلم، مبلغی حدود 8 میلیون تومان باشد و این دانشجو بخواهد در سال اول تحصیل خود از دانشگاه فرهنگیان انصراف بدهد (12 ماه) ؛ می بایست مبلغی حدود 195 میلون را به عنوان جریمه بپردازد. (96=12× 8 / 192=96× 2 )

نحوه انصراف از دانشگاه فرهنگیان

دانشجویان در قدم اول می بایست فرم مربوط به انصراف از دانشگاه فرهنگیان را از واحد آموزشی محل تحصیل خود دریافت کنند. این فرم هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری قابل دریافت است.
در قدم دوم دانشجو می بایست فرم مورد نظر را با دقت کامل تکمیل کند و آن را به مسئول آموزش دانشگاه تحویل دهد. در این مرحله مسئولان آموزشی به مدت یک ماه فرصت مجددی به دانشجو می دهند تا وی بتواند در رابطه با این موضوع فکر کند و مزایا و معایب این کار را سبک و سنگین کند.
در مرحله سوم و در صورتی که دانشجو هیچ اقدامی برای لغو درخواست خود انجام نداده باشد، درخواست او برای انصراف ثبت نهایی خواهد شد. نهایی شدن درخواست دانشجویان برای انصراف از دانشگاه، بستگی به پرداخت کامل هزینه‌ انصراف از دانشگاه از سوی دانشجو دارد .
و در مرحله آخر دانشجو ملزم به پرداخت هزینه‌ های مربوط به جریمه انصراف از دانشگاه خواهد بود و تا زمانی که دانشجو این هزینه را نپردازد، هیچ پیگیری در رابطه با درخواست انصراف وی انجام نمی‌ شود.

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه فرهنگیان

  • فرم درخواست انصراف از دانشگاه
  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • کارت دانشجویی
  • نسخه کپی از تمامی این مدارک
  • فیش پرداخت هزینه‌ انصراف

در پایان اینکه به منظور انصراف از دانشگاه فرهنگیان سعی کنید که تمام معایب و مزایای تحصیل در این مرکز آموزشی را در کنار هم در نظر بگیرید تا بتوانید تصمیم آگاهانه تری را در این رابطه اتخاذ نمایید. به این منظور می توانید این مطالب را مطالعه کنید: مزایای دانشگاه فرهنگیان و معایب دانشگاه فرهنگیان

همچنین برای دریافت راهنمایی های بیشتر می توانید با شماره های ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰ و ۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰ تماس حاصل فرمایید. مشاوران کنکورسرا آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با کنکور فرهنگیان خواهند بود.