سلام با آموزشی متفاوت در خصوص انتخاب رشته تجربی با سر فصل های زیر در خدمت شما هستیم.

  1. انتخاب رشته پزشکی، داندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که در سازمان سنجش تحت عنوان رشته های پر متقاضی نامیده می شود.
  2. انتخاب رشته فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی،علوم تغذیه، پروتزهای دندان و پرتو درمانی
  3. انتخاب رشته مامایی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، هوشبری، اتاق عمل، بهداشت و تمام پیراپزشکی ها
  4. انتخاب رشته بر اساس رشته های مبتنی بر آموزش مثل آموزش ابتدایی، آموزش تربیت بدنی و آموزش زیست شناسی و شیمی و …
  5. انتخاب رشته کاردانی تجربی مثل کاردانی دامپزشکی، کاردانی علوم آزمایشگاهی و کاردانی هوشبری
  6. انتخاب رشته های کم متقاضی و شناور مثل میکروبیولوژی و مدیریت ها و علوم مهندسی مرتبط با تجربی

با رتبه … احتمال قبولی در کدام رشته تجربی را دارم؟

بدون فوت وقت بریم سراغ ادعاهای فریب دهنده در این خصوص با ذکر مثال و دلیل:

  • با ۱۵۰ هزار میتونم دانشگاه تهران قبول شم؟ پاسخ مثبت است اما با شرایط پذیرش پردیس واحد کیش که مدرکی که ارائه می دهد از دانشگاه تهران است و پذیرشش صرفا با سوابق تحصیلی است و صرفا شما بایستی ثبت نام کنید حتی بدون کنکور.
  • با 7 هزار منطقه پزشکی قبول میشم؟ بله نمونه داریم سال گذشته قبول شده، اما با چه شرایط خاصی داوطلب قبول شده اهل شهرستان کهنوج استان کرمان بوده که پذیرش استانی 40 درصد رشته های پر متقاضی را علاوه بر سهمیه های مناطق محروم و منطقه 3 و … را داشته.
    پر واضح است که دانش آموزان دیگر احتمال قبولیشان بسیار نزدیک به صفر است با این رتبه، پس اگر خواستید قیاس کنید حتما شرایط داوطلب را در نظر بگیرید.
  • با رتبه 45 هزار کشوری میتوان پزشکی قبول شد؟ بله حتما ما هر ساله داوطلبان زیادی داریم که حتی با رتبه های بالاتر پزشکی قبول می شوند اما با سهمیه 25 درصدی.

اینها نمونه هایی از فریب داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته است، حالا بریم سراغ اطلاعات علمی با منبع سازمان سنجش.

با چه رتبه ای پزشکی روزانه قبول میشم؟

انتخاب رشته های پر متقاضی تجربی

رشته های ردیف 1 که در ابتدای مقاله آمده، با تمام رشته های دیگر متفاوت است چون 60%پذیرش را به صورت بومی خود را که برای رشته های پزشکی، داندانپزشکی و داروسازی به صورت ناحیه ای و دامپزشکی بومی منطقه ای است می پذیرد و 40% را از داوطلبان خارج از بوم به صورت کشوری پذیرش می کند.

انتخاب رشته های محبوب با پذیرش پایین

رشته هایی با پذیرش مقطع کارشناسی مثل فیزیوتراپی و بینایی و شنوایی سنجی و علوم تغذیه و پرتودرمانی و … عموما با توجه به اینکه تعداد پذیرش بالایی ندارد به صورت کشوری پذیرش صورت می گیرد و برای انتخاب این نوع رشته ها فرقی ندارد از کجای ایران انتخاب کنید و شانس قبولی برای تمام داوطلبان از یک منطقه برای قبولی در رشته محل خاص مثل تغذیه دانشگاه تهران یکسان است.
مثلا شانس قبولی یک تهرانی با یک تبریزی یا شیرازی یکسان است در حالی که از قطبها و ناحیه های متفاوت هستند.
یا شانس قبولی برای کسی که از پیرانشهر آذربایجان غربی یا ایرانشهر سیستان و بلوچستان این انتخاب را دارد یکسان است.

انتخاب رشته های پیراپزشکی

رشته های پرستاری، مامایی، هوشبری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی، بهداشت که پذیرش را به صورت استانی انجام می دهند و اگر بخواهید در این رشته ها قبول شوید باید بدانید که 80% از پذیرش این رشته محل ها از استان خود شماست و شانس قبولیتان در سایر استان ها به مراتب کمتر است و باید در اولویت بندی بسیار دقت کنید.
در این رشته ها وقتی انتخابی غیر از استان خود داشته باشید دیگر تفاوتی ندارد که از چه استانی انتخاب کنید.
چه استان همجوار شما باشد یا دورترین استان نسبت شما تقاوتی نخواهد داشت.
20% از ظرفیت باقی مانده خارج از استان به صورت کشوری جذب می شود.

انتخاب رشته های آموزش محور

با توجه به علاقه داوطلبان می تواند رشته های آموزش محور مثل آموزش ابتدایی یا زیست و شیمی، حتی آموزش تربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارائه می گردد که پس از فارغ التحصیلی شما به صورت مستقیم وارد بازار کار نخواهید شد و نیاز است یا برای خودتان موسسه یا دفتر آموزشی راه اندازی کنید و یا با شرکت در آزمون های استخدامی جذب ارگانهای مختلف شوید.
پذیرش این رشته ها به صورت استانی و کشوری است که برای انتخاب هر رشته حتما به نوع پذیرش دقت کنید.

انتخاب رشته کاردانی تجربی

این انتخاب می تواند یک انتخاب کاملا هوشمندانه باشد برای ورود به بازار کار و البته رشته های پیراپزشکی مثل کاردانی دامپزشکی، کاردانی علوم آزمایشگاهی و کاردانی هوشبری می تواند انتخاب خوبی باشد.
پذیرش این رشته ها به صورت استانی بوده و اگر علاقه مند به پذیرش در این رشته ها هستید حتما و حتما اول تمام پذیرشهای استانی خود را انتخاب کنید تا فرصتی را از دست ندهید.

انتخاب رشته های کم متقاضی

اگر بخواهیم این رشته ها را لیست کنیم بیش از نیمی از رشته محل ها را دربر میگیرد که غالبا هم پذیرش با کنکور و هم صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را دارند.
پذیرش این رشته ها به صورت کشوری است و بوم شما تاثیری در انتخاب رشته شما نخواهد داشت.

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی

دفترچه انتخاب رشته شماره دو که از سمت سازمان سنجش منتشر می شود حاوی اطلاعات کامل کد رشته های با سوابق تحصیلی است که از نظر شرایط عمومی پذیرش دانشجو با پذیرش بر اساس کنکور یکسان است و تفاوت در رشته هایی است که در بر اساس سوابق تحصیلی جذب می کند.
تمام رشته های کم متقاضی در این شرایط پذیرش ثبت نام دارند که حتی بدون ثبت نام یا شرکت در کنکور سراسری نسز می توان این انتخاب رشته را انجام داد.

کلام آخر

این یک دل نوشته است برای کسانی که می خواهند پزشک شوند،
با توجه به اینکه با دانشجوهای پزشکی سراسر ایران در ارتباطیم و بیش از یک دهه است که انتخاب رشته میکنیم خواهش می کنم حواستون به حال دلتون باشه و بخاطر خواسته والدین یا اطرافیان رشته ای رو انتخاب نکنید که بعدا نتونید باهاش زندگی کنید.
شما با انتخاب اینکه قرار است پزشک شوید علاوه بر تحمل سختی درس ها مجبور هستید که با این شغل زندگی کنید و هر چه پیشرفت کنید، درگیری و یکی شدن زندگی با شغلتان هم بیشتر می شود.
شاید یک دبیر زیست شناسی بسیار موفق تر از یک پزشک باشد و البته بالعکس .
علایق و تصویر ذهنی از آنچه که می خواهید به آن برسید را هیچ گاه فراموش نکنید.

(اگر سوالی دارید که در مقاله توضیح داده نشده حتما در قسمت نظره بپرسید تا کامل راهنمایی شوید)

برای اطلاعات تکمیلی در رابطه با نحوه انتخاب رشته، توصیه های عمومی، عوامل موثر بر انتخاب رشته و … می توانید این مطلب را مطالعه بفرمایید: 👈 انتخاب رشته کنکور
همچنین می توانید با شماره های ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰ و ۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰ تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.